Jablčný ocot na chudnutie. Naozaj funguje?

Existuje niekoľko teórií, podľa ktorých jablčný ocot na chudnutie funguje úplne zázračne. Len veľmi málo ľudí sa však zamyslí nad tým, či je to podložené aj nejakými presvedčivými dátami. Niektoré výskumy poukazujú na to, že jablčný ocot počas nízkokalorickej diéty naozaj pomáha znižovať telesnú hmotnosť. Lenže tieto štúdie boli vytvorené na základe veľmi malej vzorky účastníkov, a preto ich nemôžeme považovať za stopercentne smerodajné.

jablčný ocot na chudnutie

Čo je jablčný ocot?

Jablčný ocot sa väčšinou vyrába ako derivát jablčného muštu. Jablká sa zmiešajú s kvasinkami, ktoré premenia cukor na alkohol. Špecifické kmene baktérií z neho potom vytvoria kyselinu octovú. V momente, kedy sa alkohol vyparí, sa z tejto zmesi stane jablčný ocot. Pri tradičnej výrobe tento proces trval celý mesiac, no moderné technológie v dnešnej dobe umožňujú výrobcom skrátiť ho na jediný deň.

Kvôli tomu, že jablčný ocot je bohatý na baktérie a kvasinky, niektorí ľudia ho vnímajú ako zdroj probiotík. V nerafinovanom jablčnom octe vytvárajú tieto baktérie a kvasinky drobné hrudy viditeľné na dne nádoby. Nepovažuj ich teda za odpad.

Hlavná zložka jablčného octu je kyselina octová. Ide o organickú zlúčeninu s kyslou chuťou, ktorý veľmi silno zapácha. Jedna polievková lyžica jablčného octu obsahuje asi 3 kalórie a prakticky žiadne sacharidy.

Jablčný ocot mal významné miesto v zdravotníctve po celé stáročia. Pred dobou inzulínu slúžil aj ako babský liek na cukrovku. Dnes už je vnímaný inak, zvyčajne sa používa na varenie.

Jablčný ocot na chudnutie – má to zmysel?

Niektoré vedecké štúdie naznačujú, že jablčný ocot by mal pomôcť zhodiť nadbytočné kilá. Lenže na to, že sa to má stať iba v kombinácii s vhodnou stravou a pravidelným cvičením, sa už nejako zabúda.

Štúdia z roku 2018 na základe experimentu uskutočnenom na 39 osobách sa zaoberá s vplyvom jablčného octu pri nízkokalorickej diéte v trvaní 12 týždňov. Výskumníci potvrdili, že účastníci, ktorí konzumovali jablčný ocot, preukázali určité priaznivé výsledky:

  • zhodili viac kíl,
  • mali nižšiu hodnotu BMI (index telesnej hmotnosti)
  • a mali menej cholesterolu.

Tieto dáta naznačujú, že jablčný ocot môže pomáhať v boji s nadbytočnými kilami.

Ďalší malý experiment s 20 účastníkmi skúmal účinky užívania 20 ml jablčného octu vo vode. Vedci spozorovali nižšiu hodnotu BMI u 10 ľudí s nadváhou a nižšiu úroveň glukózy v krvi u 10 ľudí s cukrovkou.

Zaznamenalo sa aj to, že jablčný ocot po jedle predlžuje pocit sýtosti. Túto informáciu potvrdzuje aj štúdia časopisu Journal od Diabetes Research. U zdravých ľudí a pacientoch s diabetom 1. typu sa vraj potvrdilo, že kyselina octová (súčasť jablčného octu) udržuje jedlo dlhšie v žalúdku.

Dôležité je pripomenúť, že všetky výskumy boli prevedené s malým počtom účastníkov. Ich výsledky preto ber s rezervou. Tak či tak, je nepravdepodobné, že by jablčný ocot sám o sebe dokázal dramaticky ovplyvňovať hodnoty BMI.

Iné benefity jablčného octu

Mnoho drobných štúdií prevedených na zvieratách poukazujú na to, že jablčný ocot pomáha aj v oblasti:

  • kontroly hladiny cukru v krvi,
  • podpory liečby kŕčových žíl,
  • ničenia škodlivých baktérií a plesní,
  • a hojenia povrchových rán.

Niektorí priaznivci jablčného octu dokonca tvrdia, že jablčný ocot napomáha odstrániť toxíny z ľudského tela. Lenže nikdy to netestovali na ľuďoch. Znamená to, že nemáme k dispozícii dostatok dôkazov, ktoré by tieto informácie podložili.

Nežiadúce účinky

Jablčný ocot je považovaný za bezpečný potravinový výrobok. Pravidlo, že všetkého veľa škodí však platí aj tu. Dávaj si teda pozor na nadmernú konzumáciu tejto prísady.

Kyslosť jablčného octu môže mať negatívny vplyv na zdravie skloviny, obzvlášť pri konzumácii v neriedenom stave. Zaznamenané boli aj ďalšie vedľajšie účinky:

  • nevoľnosť,
  • zmena hladiny inzulínu
  • a zníženie hladiny draslíka.

Záver

Jablčný ocot má množstvo potenciálnych zdravotných benefitov. Vedecké štúdie naznačujú, že kyselina octová v jablčnom octe pomáha ľuďom s nadváhou dosiahnuť lepšiu hodnotu BMI. Tento účinok je viditeľný najmä pri zámernom znižovaní kalórií. Ideálne je pridať 1-2 čajové lyžičky jablčného octu do pohára vody, prípadne ho zamiešať do šalátu v náleve s olivovým olejom.

Ľudia s chronickými zdravotnými problémami by mali konzultovať užívanie jablčného octu s lekárom.