Cvičenie tabata má úžasné benefity. Je vhodná aj pre teba?

Cvičenie tabata k nám zavítalo pred pár rokmi a sklamalo každého hlásateľa výhovorky v znení „Nemám čas cvičiť.“ Ide totižto o formu fyzickej aktivity, ktorá trvá menej ako 30 minút. Jej podstatou je podporovať spaľovanie tukov a dosiahnuť čo najlepšiu fyzickú kondíciu veľmi krátkym, ale veľmi intenzívnym cvičením ako intervalovým cvičením s vysokou intenzitou (HIIT).

Cvičenie tabata malo byť pôvodne niečo úplne iné

Cvičenie tabata dostalo svoje meno po profesorovi Izumim Tabatovi, ktorý spočiatku asi ani netušil, že jeho meno bude skloňované v posilňovniach po celom svete. Jeho pôvodným cieľom bolo totižto niečo úplne iné než vytvorenie módneho druhu cvičenia. Chcel zlepšiť výkonnosť japonských rýchlokorčuliarskych reprezentantov. Spolu so svojimi kolegami vyvinul cvičenie s vysokou intenzitou, v ktorom sa krátke, intenzívne úseky striedajú s odpočinkom. Účinnosť metódy bola testovaná v rámci 6-týždňového experimentu, ktorý spočíval v porovnaní skupiny športovcov cvičiacich pri vysokej intenzite, kým členovia druhého tímu cvičili pri strednej intenzite. Ukázalo sa, že športovci z „tabata-skupiny“ dosiahli výrazný nárast výkonu, dokonca aj vo veľmi krátkom čase.

Benefity tabaty budeš milovať

Cvičenie tabata prebieha v 4-minútových intervaloch a z jedného cvičenia musíš urobiť osem 20-sekundových sekvencií, ktoré sú prerušené 10-sekundovými prestávkami. Je veľmi dôležité dávať do intenzívnych častí maximum energie. Celé cvičenie trvá približne 20 minút a pozostáva z 5-6 cvičení.

Rovnako ako športovci si môžeš skutočne rýchlo všimnúť pozitívne účinky tabaty: spaľuje tuky a buduje svaly, dokonca zlepšuje aj vytrvalosť. Je časovo nenáročná, ale spáli oveľa viac kalórií ako cvičenia so strednou intenzitou.

Ďalšie benefity cvičenia s vysokou intenzitou a teda aj tabaty v bodoch:

1. Podľa mnohých štúdií tí ľudia, ktorí sa venujú HIIT, sa môžu zbaviť prebytočných kíl jednoduchšie než zástancovia bežných kardio tréningov.

2. Tréningy HIIT rozhýbu viac svalových skupín ako väčšina ostatných foriem pohybu.

3. Spaľovanie kalórií pokračuje aj po tréningu.

4. Významne sa zlepšuje výdrž.

CVIKY NA CHUDNUTIE: TAKTO SA ZBAVÍŠ NADBYTOČNÝCH KÍL

Cvičenie tabata je len pre tých, ktorí poznajú pravidlá

Tréning tabaty by mal obsahovať aj rozcvičku, vždy, naozaj vždy si nájdi čas na zahriatie svalov. To isté platí aj na strečing po cvičení. Ver nám, je skutočne dôležitou súčasťou prevencie zranení a nevydržateľnej svalovice.

Cvičenie tabata pridaj k svojim bežným tréningom 2-3-krát týždenne, netreba to preháňať. Pozitívne účinky budú citeľné a viditeľné aj takto, no zároveň predídeš tomu, aby tvoje telo bolo preťažené, ktorého následkom môže byť aj stagnácia.

Vždy pracuj na iných svalových skupinách a dopraj si dostatok času na ich uvoľnenie, na odpočinok. Netrpezlivosť neprináša ani ruže, ani vyformovanú postavu, skôr presne opačný efekt: tvoje svaly sa časom vplyvom námahy oslabia.

S tabata by mali začať skôr pokročilí športovci, pretože dôležité je mať dobrú výdrž. Ak ju ešte nemáš, možno ti na začiatku bude vyhovovať iný druh cvičenia.

Ak fajčíš, máš problémy s krvným tlakom alebo výraznú nadváhu, tabatu začni cvičiť iba po konzultácii s lekárom.

Zdroj fotiek: Shutterstock