Strava alebo pohyb? Ako schudnúť čo najefektívnejšie

Ako schudnúť? Častá otázka budúcich účastníkov našich programov. Môžeš čisto len s diétou. Ale ak túžiš po úspešnej a trvalej zmene, pri zmene jedálnička je veľmi dôležité myslieť aj na pravidelný pohyb. Nezabudni ani na to, že tvojím prvotným cieľom by nemala byť štíhlosť, ale vyformovaná postava, ktorá vyzerá zdravo. Ak nechceš, aby celý tvoj život bol jeden nekonečný boj s jedlom a kalóriami a chceš vyzerať fit čo najdlhšie, tak sa začni s telocvikom kamarátiť čo najskôr. Ako schudnúť čo najefektívnejšie? Čítaj ďalej a dozvieš sa.    

Ako schudnúť rýchlo?

Na túto otázku zabudni. Predstav si, že by sa tvoja váha v priebehu jedného mesiaca zvýšila o niekoľko desiatok kíl. Bola by to drastická zmena, že? Ešte väčší šok by pre tvoj organizmus znamenal opačný efekt, až do takej miery, že by vzniklo nebezpečie rôznych vážnych zdravotných problémov. Nemáme na mysli len tvoju fyzickú, ale aj duševnú pohodu.

Takéto diéty najčastejšie dopadnú tak, že chudnúci človek extrémne vyhladne a po dosiahnutí vytúženej váhy už nedokáže naďalej odolať svojim obľúbeným „zakázaným“ jedlám. Spustí sa lavína, s pocitom „konečne môžem“ a s pokojným svedomím začne prijímať zvýšené množstvo kalórií. Začarovaný kruh, a určite nie tá správna cesta, ako schudnúť.

Dôležitosť stravy pri chudnutí

Rola stravy pri chudnutí je nastavenie tzv. negatívnej energetickej bilancie. Znamená to, že stratíš viac energie za deň (alebo niektorí odborníci berú do úvahy týždenný interval) ako prijmeš cez jedlo. Tento jednoduchý jav sa skrýva za tým, čo nazývame ako „spaľovanie kalórií“.

Nie je žiadnym tajomstvom to, že pohyb je zdravý, fyzickej aktivite by sme sa mali venovať minimálne 150 minút týždenne. Možno však poznáš niekoho, kto polku svojho života trávi v posilňovni, no stále má na sebe niekoľko zbytočných kíl a nevie, ako schudnúť. Je veľmi pravdepodobné, že tento človek si nedáva pozor na to, čo sa nachádza na jeho tanieri. Správne zostavený jedálniček zameraný na zdravé fungovanie zabezpečí telu to, čo naozaj potrebuje. Správne zostavený jedálniček zameraný na chudnutie dokonca pomáha telu spaľovať tuk, čo pri znižovaní telesnej váhy by malo byť prvoradé. Môžeš mať akékoľvek svaly, ak okolo nich pohodlne spí alebo aj bezpečne rastie tuková prikrývka, nikdy ich neuvidíš.

Hladovanie nie je riešením. Veľmi málo si uvedomujeme to, prečo pre mnohých je zmena uvažovania pri výbere jedál taká ťažká. Možno, že chuť jablka miluješ, do svojho nákupného košíka aj tak vložíš radšej čokoládovú tyčinku, ktorá tvojim chuťovým bunkám neprináša nič nové. Nutričný poradca Tomáš Karabel nás naučil, že ten najtvrdší oriešok je v tomto prípade zmena samotných návykov. Tie nám dodávajú pocit istoty, a pri ich oslabovaní môžeme mať pocit, že vychádzame z komfortnej zóny. Je to ale iba chvíľková záležitosť. Pri malých krokoch a postupnom, štruktúrovanom a odborníkmi sprevádzanom procese to nebude až tak bolieť.

Dôležitosť pohybu pri chudnutí

Prečo by sa malo pri chudnutí cvičiť? Zdanlivo jednoznačnou odpoveďou je to, že zjedenú energiu predsa potrebujeme spáliť. My by sme k tomuto tvrdeniu pridali ešte nejaké jednoduché vysvetlenia. Vyššie sme už spomenuli, že zmenu stravovacích návykov môže náš organizmus vyhodnotiť ako stres, vychádzanie z komfortnej zóny a začne sa jej brániť. Keďže pohyb spaľuje kalórie, dokáže znížiť mieru tejto zmeny. Keď vieš, že tvoj večerný tréning „zabije“ 200 kalórií, cez deň svoj príjem energie cez jedlo nemusíš znížiť o 500, ale stačí približne o 300-400 kalórií (treba mať vždy aj „rezervu“, keby večerné spaľovanie nešlo až tak dobre). Zmena stravovacích návykov síce nemusí byť ani takto jednoduchá, ale nebude aspoň drastická a nebude utrpením.

Keď začneme menej jesť, po uplynutí niekoľkých dní už vnímame nejaké viditeľné zmeny. Potom sa však môže dostaviť niečo, čo u mnohých je podnetom na myšlienky typu „nemá to zmysel“, „ja nikdy neschudnem“, „toto je môj osud/genetika“. Hovoríme o stagnácii. Ak vnímaš niečo podobné, nezľakni sa. Keďže zješ menej energie, tvoje telo dostalo menšie množstvo „pohonnej látky“, tým pádom to môže vyhodnotiť ako rezervný stav a spomalí spaľovanie. Vtedy prichádza na scénu pohyb, ktorý dokáže látkovú výmenu zázračne a efektívne naštartovať.

To najdôležitejšie sme nechali na koniec. Môžeš mať akúkoľvek postavu, prvoradé má byť tvoje duševné a telesné zdravie. To, že nám to v škole nezdôrazňovali dostatočne alebo že tréningy lekár nepredpisuje ako lieky, ešte neznamená, že telesná aktivita nemá na fungovanie tela a orgánov mimoriadne prospešné účinky. Aby sme spomenuli tie najdôležitejšie: zvyšuje celkovú imunitu, pozitívne vplýva na krvný tlak a činnosť srdca, redukuje stres, znižuje riziku osteoporózy a odďaľuje starnutie.

Najnovšie informácie o InstaGYM programoch nájdeš na našej stránke alebo sleduj naše sociálne siete.