detska obezita

Detská obezita: 5 tipov na prevenciu a zdravé návyky

Obezita je stále častým zdravotným problémom vyskytujúcim sa takmer po celom svete. Definuje ju vysoký percentuálny podiel tuku v našom tele. Udáva sa pomocou BMI indexu (body mass index). Ak je ten 30 alebo vyšší, ide o obezitu. Medzi problémy s nadváhou sa radí aj detská obezita. Podľa údajov z roku 2018 bolo každé ôsme dieťa v krajinách Európskej únie vo veku 7-8 rokov obézne. Deti si často nevedia samé nastaviť hranice, kopírujú správanie svojho okolia a neuvedomujú si, aká dôležitá je zdravá strava a pohyb. Dokážu si však osvojiť zdravé návyky, ktoré im ukážeme a vysvetlíme, prečo sú dôležité. V mnohých prípadoch pritom ide o úplne jednoduché zmeny v každodennom režime.

V spomínanom výskume sa ukázalo, že najviac obéznych detí žije na Cypre, Malte, v Taliansku, Grécku a Španielsku. Naopak najmenší podiel obezity medzi deťmi zaznamenali v Českej republike, Dánsku, Francúzsku, Írsku a Lotyšsku. Celosvetový problém detskej nadváhy si pripomíname od 5. do 11. júla.

Tipy na prevenciu a pomoc pri detskej obezite:

Zdravé návyky pri jedení

  • Dávaj deťom primerane veľké porcie

Obdorníci odporúčajú porcie pre 4-8 ročné deti pripraviť v pomere asi jednej tretiny porcie pre dospelú osobu. Veľké balíky napríklad so sladkosťami rozdeľ do krabičiek alebo menšík sáčkov a podávaj ich deťom v takýchto menších dávkach,. V reštaurácii máš možnosť zvoliť detské porcie.

PRIPRAV DEŤOM ZDRAVÚ DOMÁCU ZMRZLINU
  • Buduj u detí vzťah k zdravému jedlu od začiatku

Zelenina a ovocie by mali byť súčasťou jedla pre deti od malička. Neskôr si ich aj sami automaticky vyberú.

  • Jedzte zdravo spolu

Deti často opakujú to, čo vidia u dospelých vo svojom okolí. Choďte im príkladom.

  • Nauč deti, aby jedli pomaly a len ak sú hladné

Jedenie v čase, keď nie sme hladní, vedie k prejedaniu sa a ukladaniu nadbytočného tuku. Podobne je to aj u detí.

  • Nekupuj nezdravé jedlo

Ak nebudete mať doma sladkosti či napríklad chipsy, deti nebude nič pokúšať.

  • Jedlo ako odmena a trest

Nepoužívaj jedlo, ktoré deťom chutí, ako odmenu či naopak trest.

  • Voda namiesto sladkého

Deti by mali piť predovšetkým vodu a vyhýbať sa ochuteným nápojom, ktoré obsahujú veľa cukru.

Zábavné aktivity s fyzickou námahou

Loptové hry, prechádzka v prírode cez víkendy či záujmovépohybové krúžky. WHO odporúča, aby sa deti a tíndežeri venovali takýmto aktivitám aspoň hodinu denne.

Čas strávený pred obrazovkami

Viac času pred obrazovkou prirodzene znamená menej času pri fyzických aktivitách. Pozeranie televízie či hra na počítači idú často aj na úkor spánku.

Kvalitný spánok

Medzi zdravé spánkové návyky patrí pravidelný rozvrh pre spánok, spáková rituály, kvalitný matrac a vankúš.

Čo jedia deti mimo domova?

Či už v škole, u kamarátov alebo na výlete – vieš, akú stravu tvoje deti majú? Samozrejme, treba im dopriať istú voľnosť, ale opýtať sa detí na to, čo zvyčajne u najlepšieho kamaráta jedia a čo si kupujú za vreckové v bufete, môže naštartovať ich premýšľane a zmeniť voľby, ktoré urobia.

Zdroj info: healthline.com
Zdroj foto: shutterstock.
com

#instagym
Idem do toho