tehotna zena joga

9 dôvodov, prečo je cvičenie v tehotenstve dôležité

Cvičenie v tehotenstve – benefit alebo riziko? Túto otázku si kladie mnoho budúcich mamičiek a je celkom prirodzené, že sa pohybu s rastúcim bábätkom v bruchu môžu obávať. Cvičenie skonzultované s lekárom, prebiehajúce s trénerom a s mierou, je však v skutočnosti pre tehotné ženy veľmi prospešné. Nielen že sa budeš cítiť fit, zlepší sa ti aj nálada a pohyb bude tiež slúžiť ako prevencia prípadných komplikácií.

Cvičenenie v tehotenstve ti pomôže, pretože…

… znižuje riziko tehotenskej cukrovky

Cvičenie počas tehotenstva pomáha znižovať gestačný alebo tehotenský diabetes, teda cukrovku. Dlho neliečená cukrovka s dlhotrvajúcou vysokou hladinou krvného cukru sa môže prejaviť častým močením, smädom, zvýšenou únavou, častejšími infekciami a horším hojením rán. S tehotenskou cukrovkou sa zvyšuje riziko tzv. veľkého novorodenca. Štúdie dokázali, že pri pravidelnom cvičení trikrát týždenne sa u žien s tehotenskou cukrovkou znížila pravdepodobnosť narodenia takéhoto bábätka až o 58 percent.

tehotna zena cinky cvicenie v tehotenstve

… znižuje riziko komplikácii pri pôrode

V štúdii realizovanej v roku 2017 sa preukázalo, že ženy, ktoré sa v tehotenstve aktívne venovali cvičeniu, mali menšie riziko neplánovaného cisárskeho rezu. Okrem toho cvičenie v tehotenstve znižuje riziko zákrokov ako pôrod s kliešťami či epiziotómia, teda nastrihnutie hrádze.

Silnejšie svalstvo a srdce, ktoré sa cíti fit, môže tiež pomôcť k ľahšiemu pôrodu. Jednou z výhod cvičenia v tehotenstve je kontrolované dýchanie, to pomáha pri zvládaní bolesti. Ženy, ktoré majú dlhší pôrod, zúročia zlepšenú kondičku a výdrž.

… zrýchľuje regeneráciu po pôrode

Aktívne mamičky novorodencov majú v porovnaní s tými, ktoré sa športu nevenovali, rýchlejší návrat k telu pred tehotenstvom. Sila a svaly, ktoré si počas tehotenstva udržiavali, majú svoju pamäť. Cvičenie v tehotenstve napomáha tiež vyhnúť sa extrémnym nadbytočným kilám.

… zlepšuje náladu a psychickú pohodu

Počula si už o predpôrodnej depresii? Pre niekoho je očakávanie bábätka tým najkrajším obdobím v živote, niektoré mamičky však môžu pociťovať aj úzkosť a strach z toho, čo nový člen rodiny a starostlivosť oň prinesie. Častým javom u budúcich mamičiek sú zmeny nálad. Aj tu pomáha cvičenie. To prebúdza serotonín, látku, ktorá je spojená s dobrou náladou.

S psychickou pohodou v tehotenstve sa tiež spája cvičenie vonku. Prirodzené svetlo má totiž antidepresívny účinok.

cvičenie v tehotenstve

… pomáha pri bolesti chrbta

Podľa štatistík sa až dve tretiny tehotných žien sťažuje na bolesti chrbta. Rastúce bábätko je záťažou najmä pre dolnú časť chrbtice. Aj v tomto prípade je odpoveďou – cvičenie. Obzvlášť cvičenie v druhej polovici tehotenstva sa spája so značnou úľavou pri bolestiach chrbta. Vhodná je napríklad jóga, strečíng, práca s panvou či cvičenie vo vode. Pravidelné cvičenie v tehotenstve posilňuje svaly, ktoré pomáhajú pri spomínaných bolestiach.

… zlepšuje spánok

Ďalším pozitívnym účinkom cvičenia v tehotenstve je jeho vplyv na spánok. V pokročilom štádiu tehotenstva majú ženy často problémy nájsť si polohu, ktorá je pohodlná. Príjemná únava z pravidelného pohybu pomáha k pokojnejšiemu spánku, rýchlejšie sa ti podarí zaspať a po prebudení sa budeš cítiť viac oddýchnutá,

… ti dodá energiu

Tehotenstvo je veľkým zaberákom na energiu. Aj tu zohráva dôležitú úlohu cvičenie v tehotenstve, pretože posilňuje kardiovaskulárny systém. Jednoducho povedané, bojuje s pocitom únavy a dodáva energiu aj v stresovejšom období. Silnejšie svaly pomáhajú pri každodenných situáciách, od nakupovania potravín až po fungovanie v práci. Nemusíš pri nich totiž vynaložiť toľko úsilia, ako žena, ktorá sa žiadnemu športu či cvičeniu nevenuje.

cvičenie v tehotenstve

Hoci sa to môže zdať nelogické, niekedy nás vyčerpáva príliš veľa oddychu a nič nerobenia. Samozrejme, najmä cvičenie v tehotenstve treba realizovať s mierou. No prechádzka na čerstvom vzduchu alebo tehotenská jóga môže v tom, ako sa počas dňa cítiš, urobiť veľký rozdieľ.

… pomáha pri zápche

Črevá tehotnej ženy sa často upchávajú kvôli zvýšenej úrovni hormónu progesterón a zväčšujúcej sa maternici. Pravidelné cvičenie a diéta bohatá na vlákninu je v tomto prípade účinnou pomocnou rukou. Zjednodušene povedané, aktívne telo = aktívne črevá. V tehotenstve je tiež dôležité udržiavať stravu, vitamíny a minerály v rovnováhe.

… posilňuje imunitu

Pravidelné cvičenie v tehotenstve, pričom nemusí ísť o tréning s vysokou intenzitou, znižuje riziko prechladnutia, pomáha s regulovaním telesnej teploty, krvným obehom a hormonálnou nerovnováhou. Mnohí výskumníci vysvetľujú, že práve cvičenie spojené s dočasným zvýšením teploty nášho tela, je skvelou prevenciou pred zvýšeným výskytom baktérií. Vďaka pohybu sa uvoľnujú protilátky a biele krvinky do krvného obehu rýchlejšie, čo napomáha pri rozoznávaní choroby v organizme.

Dôležité je počúvať svoje vlastné telo a netlačiť cvičenie do extrémov. Pri cvičení si dopraj pohodlné tehotenské oblečenie, v ktorom sa budeš cítiť komfortne.

Zdroj informácií: diabetik.sk, parents.com, babycenter.com

#instagym
Oheň Idem do toho