Zemiaková diéta. Bezkonkurenčná metóda na chudnutie alebo strata času?

Zemiaková diéta nepatrí medzi najznámejšie metódy na chudnutie. Ale aj napriek tomu sa nás už mnohí z vás pýtali na jej efektivitu. Rozhodli sme sa preto, že najlepšie bude, ak o tejto téme napíšeme niekoľko riadkov aj na našom blogu. Čítaj pozorne, no a hlavne: až do konca článku.

Prečo sa bojíme zemiakov?

Ak si fanúšikom diétnych receptov a nízkokalorických jedál, názor, podľa ktorého sa pri znižovaní telesnej hmotnosti zemiakom treba vyhýbať, nebude pre teba neznámy. Ako lepšia alternatíva sa uvádza napríklad ryža, ale víťazom v kategórii príloh sa stáva samozrejme zelenina. Lenže pozrime sa na energetickú hodnotu zemiakov. Jeden stredný kus (130-140 g) má menej kalórií ako šálka (160 g) ryže. Tak prečo sa teda zakazujú zemiaky pri chudnutí?

Zlá povesť zemiakov sa rozšírila vtedy, keď sa do povedomia dostalo slovné spojené „glykemický index“. Ak je táto hodnota nejakej potraviny vysoká, znamená to, že hladina cukru v krvi po jej konzumácii náhle narastie. Vedie to k silnému pocitu hladu. V prípade zemiakov je to výrazné najmä ak ich rozdrvíme alebo vo forme kaše. Pokiaľ sa však rozhodneš pre pečené alebo varené zemiaky v šupke, toto nebezpečenstvo ti až tak nehrozí, no vyhýbaj sa príprave s tukom alebo olejom. Ideálne bude, ak namiesto soli použiješ nejaké iné korenie, napríklad voňavý rozmarín.  

Prečo je zemiaková diéta taká lákavá?

Odpoveď na túto otázku je veľmi jednoduchá: pretože ide o „zakázané“ jedlo. Predstav si svoj obľúbený koláč a potom návod, ktorý ti sľubuje chudnutie vďaka tejto dobrote. Tí, čo držia rôzne diéty celý život, na svojich tanieroch nevidia zemiaky veľmi často. Možno skôr ich sladkú verziu, čiže batáty (chutia podobne ako hokkaido), ktoré sú momentálne veľmi populárne. Je to veľká škoda, pretože prichádzajú takto o hodnotné živiny, ale o tom prezradíme viac v nasledujúcej kapitole tohto článku.  

Zemiaková diéta je pre nás príťažlivá pravdepodobne aj z toho dôvodu, že v tradičnom slovenskom jedálničku sa táto plodina objavuje pomerne frekventovane. Zoberme si len naše národné jedlo, bryndzové halušky. Alebo vieš si predstaviť slovenské Vianoce bez majonézaku? A to sme ešte nespomenuli šúľance, zemiakovú placku, lokše atď. Všetky tieto chody patria do takej nejakej komfortnej zóny gastronomických častí nášho vnímania, no a mnohí ich spájajú s detstvom a nedeľnými obedmi s rodinou.

Sú zemiaky zdravé?

Áno, áno a áno. Zemiaky sú výborným zdrojom draslíka. Jeden kúsok priemernej veľkosti obsahuje približne štvrtinu odporúčanej dennej dávky, to znamená, že skoro dvakrát toľko ako jeden banán. Vzhľadom na to, že táto minerálna látka zohráva kľúčovú rolu pri regulácii krvného tlaku a hladiny cukru v krvi, okrem toho ponúka prevenciu vzniku obličkových kameňov, nie je to vôbec zanedbateľný benefit.

Možno ťa to prekvapí, ale zemiaky nemáš zo svojho jedálnička vyradiť ani pri chudnutí. Síce obsahujú veľa sacharidov, sú bohaté aj na vlákninu. Tá spomaľuje vstrebávanie glukózy zo zeleniny, takže hladina cukru v krvi po takomto jedle náhle nevyskočí. Ako sme to spomenuli aj vyššie, nie je jedno, ako zemiaky konzumuješ. Asi polovica obsahu vlákniny v zemiakoch je v šupke, mysli na to pri ich príprave.

Je teda zemiaková diéta účinná? 

Už len z uvedených dôvodov sme sa do prieskumu rôznych zdrojov spúšťali s veľkým nadšením. Po prečítaní prvých štyroch článkov sme sa však celkom zmätene pýtali: a prečo sa táto diéta nazýva zemiaková diéta? Zdalo sa nám, že ide o klasický spôsob redukcie energetického príjmu. Ješ menej, hýbeš sa viac, no a popritom si na obed dáš nejaké zemiakové jedlo. Zástancovia tejto metódy ale tvrdia, že jej tajomstvo sa skrýva v znižovaní zápalu v tele, ktoré je podporované práve presne zostaveným jedálničkom zemiakovej diéty.

Zmiatli nás aj nezrovnalosti týkajúce sa trvania. Po hodinách hľadania sme sa stále nevedeli rozhodnúť, ako dlho by sa mala držať zemiaková diéta. Niektoré zdroje upozorňovali na to, aby to nebolo dlhšie ako 3 dni, niektoré odporúčajú zemiakový deň raz do týždňa, no natrafili sme aj na oveľa jemnejší postoj, podľa ktorého takáto „detoxikácia“ tela môže prebiehať aj niekoľko týždňov. (Áno, úvodzovky sme dali naschvál.)

Hovorí sa, že koniec dobrý, všetko dobré. Síce sme na otázku položenú v nadpise tohto článku sme nenašli presnú odpoveď. Opäť sa len ukázalo to, že je oveľa istejšie vytvoriť si stabilný životný štýl, o ktorý sa môžeme dlhodobo opierať a nemusíme sa báť žiadnych rizík, neznámych následkov a experimentov s vlastným telom. Myslime v prvom rade na zdravie, stravujme sa pestro a hýbme sa. Znie to až príliš jednoducho, ale naozaj nie je to žiadna komplikovaná veda, takže dokážeš to aj ty.

Zdroj fotiek: UNSPLASH, Pexels