Z ktorých jedál sa priberá? Naozaj ide len o množstvo kalórií?

Jeden zo spôsobov, ako zhodiť nadbytočné kilá, je začať so zdravšou stravou. Ak vieš, z ktorých jedál sa priberá ľahko a rýchlo, vieš, čomu sa máš vyhýbať. Chudnutie je samozrejme komplexný jav, no ak nasledovné potraviny nebudú pravidelnou zložkou tvojho jedálnička, pôjde to jednoduchšie.

z ktorých jedál sa priberá

1. Mrazené jedlá

Nestíhaš alebo nemáš energiu uvariť si výdatnú večeru, ale cítiš silný hlad a zjedla/zjedol by si hocičo, len aby bol tvoj žalúdok už konečne spokojný. Tvoje pudy sebazáchovy ťa upozornia na to, že tvoja záchrana leží v mrazničke v podobe „skoro hotovej“ pizze alebo lasagní. Super! Alebo vlastne, ani nie.

Po prvé. Skús nájsť odpoveď na to, či je v poriadku nechať svoje telo až do tejto miery vyhladnúť. No a po druhé, zamysli sa nad tým, čo všetko musia takéto mrazené jedlá obsahovať, aby vydržali v mrazničke tak dlho. My ti to povieme. Sodík a konzervanty. Áno, presne ten sodík, ktorý vyvoláva pocity nafúknutého brucha a ťažkého žalúdku.

Okrem fyziologických aspektov má na teba pri konzumácii mrazených jedál silný vplyv aj jeden ďalší, skrytý, ktorý si možno ani neuvedomuješ. Ide o veľkosť balenia. Väčšina predpripravených naporciovaných hotoviek sa predáva v malých prociách. Takže zatiaľ čo veľké dávky jedla zmanipulujú náš mozog k dosiahnutiu rýchlejšieho pocitu sýtosti, v prípade týchto miniatúrnych mrazených krabičiek je to presne naopak, aj napriek tomu, že sú poriadne napchaté kalóriami.

Ak sú mrazené jedlá tvojimi častými záchranami po náročnom dni, tak si vyrob vlastné. Keď nabudúce budeš variť, tak priprav o niečo viac jedla ako obvykle. Nechaj ho vychladnúť, rozdeľ ho do krabičiek a ulož ich do mrazničky. Vydrží ti tam mesiac až pol roka. Budeš mať dokonalý prehľad o jeho zložení, predídeš riziku prejedania a ešte aj ušteríš.

z ktorých jedál sa priberá

Prečítaj si aj článok o vplyvu tepelnej úpravy jedál na vitamíny.

2. Sladené nápoje

Všetky tvoje obľúbené ochutené nápoje, áno, aj tie „pre športovcov“ a džúsy „plné vitamínov“ by mali mali dostať počas diéty stopku. To, čo v nich nájdeš, je veľké množstvo pridaného cukru, a naopak, živín obsahujú len veľmi málo. Znamená to, že pitie týchto nápojov ti dodá kalórie, ale bez pocitu sýtosti. Na výrobu iba jediného pohára stopercentného pomarančového džúsu sa použije niekoľko kusov ovocia, takže ak ho vypiješ, prijmeš kalórie z cukru, ale bez prírodnej vlákniny, ktorá by ti dodala pocit najedenosti. Poznáš pojem „prázdne kalórie“? Jeho význam sme ti práve vysvetlili.

Znie to možno neuveriteľne, ale ak tvojim hlavným zdrojom tekutiny počas dňa sú sladené nápoje, je pravdepodobné, že prostredníctvom nich prijmeš veľkú časť množstva kalórií, ktoré potrebuješ na celý deň. A popritom, samozrejme, musíš aj jesť. Niektorí nutriční poradcovia zastávajú názor, že ľudia by mali obmedziť kalórie z pridaných cukrov na nie viac ako 10% ich celkového denného príjmu.

3. Tyčinky s vysokým obsahom vlákniny

Samozrejme, všetci potrebujeme vlákninu. Pomáha nám udržovať pocit sýtosti na dlhší čas aj v režime príjmu menšieho množstva kalórií. Odporúčaný denný príjem by sa ale nemalo telu dodať naraz, v jedinom jedle, v tomto prípade v jedinej tyčinke. Konzumácia vlákniny by mala byť po celý deň konzistentná. Jedine tak reálne zabráni hladu, zlepší zdravie tráviaceho ústrojenstva a nespôsobí podráždenie žalúdka.

Namiesto všetkých nezdravých rýchlych riešení zaraď do svojho jedálnička prirodzený zdroj vlákniny – ovocie a zeleninu.

4. Alkohol

Mrzí nás to, ale prakticky je nemožné nájsť akéhokoľvek odborníka na zdravú stravu, ktorý by odporučil alkohol ako prostriedok na chudnutie. Podobne ako v prípade sladených nápojov, aj tu hovoríme o prázdnych kalóriách. S tým rozdielom však, že ak v džúsoch napríklad môžeš nájsť nejakú minimálnu výživovú hodnotu, alkohol žiadnu takúto funkciu nespĺňa. Takže ak chceš schudnúť, s letnými koktejlami a veľkými pohármi piva to pôjde len ťažko. Ak si naozaj nedokážeš odpustiť nejaký ten večerný drink, odporúčame zvoliť napríklad gin, vodku alebo šampanské, ktoré majú preukázateľne najmenej kalórií. Naopak, veľmi zle sú na tom napríklad cider, margarita, pina colada alebo rum s kolou.

alkoholicke napoje

5. Hranolky

Prepáč, že ťa musíme zarmútiť. Táto obľúbená pochutina, rovnako ako všetky smažené jedlá, majú vysoký obsah kalórií, obsahujú nadmerné množstvo soli a nezdravých tukov. Toto pravidlo sa uplatňuje najmä pri príprave vo fritéze. Pri tomto procese sa použije veľa oleja, z čoho vzniká tá chutná chrumkavá vrstva, ktorá je podstata týchto potravín. No zároveň presne takto sa zvýši aj počet v nich ukrytých kalórií. Hranolky neobsahujú vlákninu ani bielkoviny, a tak vôbec nepomáhajú tomu, aby sa človek po ich konzumácii cítil sýty po dlhú dobu. Nevieš im odolať? Tak si spomeň na to, ako vplývajú na tvoju pleť…

hranolky kalorie

Zdroj fotiek: Pexels, Unsplash, Shutterstock

#instagym
Oheň Idem do toho