Vláknina. Prečo je považovaná za superzložku a ako pomáha pri chudnutí

Ak si prečítaš akýkoľvek článok o zdravej zmene jedálnička s cieľom chudnutia, je viac než pravdepodobné, že sa so slovom „vláknina“ stretneš niekoľkokrát. Vieme teda, že keď chceme zrýchliť metabolizmus tela alebo si chceme dopriať zdravšiu výživu, je nevyhnutné, aby sme konzumovali jedlá obsahujúce túto zložku. No nie každý pozná odpoveď na otázku prečo, a mnohí sú bezradní aj v tom, ako na to. Takže, teraz sa pozrieme na to, ako súvisia spolu vláknina a chudnutie, ako aj na potraviny bohaté na vlákninu.

vláknina

Rozpustná vláknina a chudnutie

Základné živiny, ktoré človek konzumuje (teda určite by mal) sú bielkoviny, sacharidy a tuky. Každá z nich má svoju úlohu. Vláknina patrí do tej skupiny sacharidov, ktoré organizmus nedokáže odbúrať, teda stráviť. Dôvodom je to, že nemáme také enzýmy, ktoré by to spravili. Ale to je dobré, a neskôr sa dostaneme aj k tomu, prečo.

Vláknina pozitívne vplýva na rovnovážne fungovanie tela, pomáha udržiavať hladinu cukru v krvi na uzde a znižovať hladinu cholesterolu a tiež hrá obrovskú úlohu pri detoxikácii. Vláknina je mimoriadne dôležitá pre zdravie čriev a zažívacieho traktu, pretože prispieva k správnej koncentrácii prospešných baktérií.

Existujú 2 druhy vlákniny: vláknina rozpustná vo vode a vláknina nerozpustná vo vode. Nerozpustná vláknina je tá, ktorá sa odporúča pri zápche napríklad, pretože prečisťuje črevá. No pokiaľ ide o chudnutie, tak sa odporúča konzumovať práve ten druhý typ vlákniny, čiže rozpustnej. Samozrejme to neznamená, že rozpustná vláknina je zázračná tabletka, ktorá zabíja nahromadený tuk, vplýva však pozitívne na metabolizmus tukov. Okrem toho navodzuje pocit sýtosti. Takže aj tu vidíš, že ak chceš chudnúť bez záchvatov hladu, nie je jedno, z akých jedál pochádza tvoj denný kalorický príjem.

Stravuj sa ako odborníci na zdravú výživu


Vláknina v jedle

Pokiaľ si tu s cieľom zistiť, ako súvisia spolu vláknina a chudnutie, po prečítaní predchádzajúcich riadkov môžeš mať dojem, že pre teba bude dôležitá konzumácia rozpustnej vlákniny. Ovos, jačmeň, ovocie, zelenina a strukoviny (fazuľa, šošovica, cícer) sú dobrým zdrojom rozpustnej vlákniny. Je tu ale jedno ALE: potraviny s obsahom vlákniny obsahujú všetky druhy vláknin, rozdiel je v pomere. Máš z toho pocit chaosu? Nemaj. Môžeš to chápať aj tak, že v podstate nemusíš do hĺbky analyzovať, čo je rozpustné a čo nie. Stačí, ak si do vyhľadávača svojej pozornosti zapíšeš hesielko: potraviny bohaté na vlákninu. Je to jedno, na akú.  

Potraviny bohaté na vlákninu.

Neustále ti opakujú, že treba jesť veľa ovocia a zeleniny? Nie náhodou. Sú vynikajúcim zdrojom vlákniny. Ak tvojím cieľom je znižovať svoj kalorický príjem, pritom sa ti nepáči zmenšovanie porcií, tak tvojou zbraňou proti hladu bude zelenina s nízkym obsahom škrobu (najľahšie to zistíš podľa farby, hľadaj zelenú, ale patrí sem napríklad aj paradajka). Mala by byť jednou z ingrendiencií každého tvojho jedla, no minimálne obeda. Máme jeden zaručený trik: najprv zjedz zeleninu, až potom hlavný chod.  

Semiačka sú univerzálnou zložkou jedál a zdrojom vlákniny. Môžeš ich používať ako ozdobu na sladké aj na slané jedlá. Rizoto napríklad môžeš posypať tekvicovými a slnečnicovými semiačkami alebo sezamom. No a ovsená kaša s chia semiačkami a malinou bude bombastickým zdrojom vlákniny.

Zdroj fotiek: Unsplash, Pexels

#instagym
Oheň Idem do toho