Pohyb a imunita. Naozaj sa dá bojovať proti ochoreniam športom?

Pohyb a imunita sú pojmy, ktoré sa často skloňujú v kontexte fit životného štýlu. Navzájom na seba vplývajú, a tento fakt by nemal ignorovať nikto s cieľom žiť zdravo. Absencia pohybu znižuje obranyschopnosť organizmu a stav imunity vplýva na kvalitu pohybu. Myslíme si, že prvotnou motiváciou pravidelne cvičiť by nenamala byť krása, ale vitalita. Tá je tou najlepšou metóda na udržanie mladosti.

Ako spolu súvisia pohyb a imunita

O vplyve pravidelného cvičenia na imunitu sa robia výskumy dodnes. Mnoho odborníkov poukazuje na to, že podmienkou nabudenia obranyschopnosti športom sú pravidelnosť a miera. Takáto fyzická aktivita zvyšuje produkciu makrofágov, bunky imunitného systému, ktoré bojujú proti patogénom (choroboplodným látkam), napríklad baktériám zodpovedným za ochorenia horným dýchacích ciest.  

Počas cvičenia sa bunky podporujúce obranyschopnosť tela cirkulujú rýchlejšie v krvnom obehu, ich boj proti vírusom a baktériám je účinnejší. Iní zas zastávajú názor, podľa ktorého na silu imunity má vplyv zvýšená teplota tela, ktorá môže spomaliť množenie baktérií. Organizmus potom dokáže efektívnejšie zdolať infekcie. Vidíš teda, že pohyb a imunita spolu reálne súvisia, nie je to len nejaká plytká motivačná rozprávka.   

Pohyb a imunita v skratke: trojminútové čítanie o tom, ako vplýva šport na telesné a fyzické zdravie.

Nohy sú silné! A ešte aj imunitu posilňujú

Každý, kto dokáže kráčať, môže byť vďačný za túto neskutočnú schopnosť tela. V dnešnom svete na to mnohokrát zabudneme, pretože nohy sú pravidelne nahrádzané rôznymi dopravnými prostriedkami. Aj ty chodíš do posilňovne autom? Pritom prechádzka by mohla nahradiť kardio časť tréningu, ale o tomto sa celkom často začína hovoriť v okruhu fit ľudí. Počítanie krokov sa spája v prvom rade so stratou váhy, pritom je tu ešte jedna dôležitejšia vec: posilnenie imunity.

Ak si nájdeš 30-45 minút na prechádzku tak päťkrát týždenne, tvoje telo sa ti v chrípkovom období poďakuje výbornou obranyschopnosťou voči vírusom a baktériám. Podľa online magazínu Insider je to tak preto, lebo počas chôdze sa zvyšuje množstvo bielych krviniek cirkulujúcich v krvi. Práve tie majú kľúčovú rolu pri boji proti infekciám. Zvoľ stredne rýchle tempo, nemusíš dať do toho maximum svojej energie, ale ani pomalá chôdza nemusí mať želaný efekt. Prechádzaj sa tak, ako keď ti je jasné, že kam ideš, a musíš sa trošku poponáhľať. Podobne ako pri budovaní kondície, aj pri posilnení imunity je dôležitá pravidelnosť.

Únava, bolesti chrbtice, nedostatok spánku. To bude stres!

Napriek mylným predstavám stres nie je absolútnym nepriateľom človeka. V zdravej miere a v akútnych situáciách je relevantnou odpoveďou na ohrozenie, napríklad keď bežíš na autobus, ktorý práve odchádza zo zastávky, keď si na pracovnom pohovore alebo keď sa s niekým chystáš na prvé rande. Vylučuje sa kortizol a iné chemické látky súvisiace so stresom, vďaka čomu sa tvoje zmyslové vnímanie stane ostrejším a pozornosť silnejšou. ALE! Telo si potom nevyhnutne musí dať pauzu od tohto stavu. Kortizol sa stane nepriateľom, ak je dlhodobo alebo neustále prítomný. Znižuje odolnosť voči chorobám, spôsobuje zápal a veľmi unavuje. A spolu s tým vplýva na kvalitu spánku, preto na regeneráciu, ktorá by mala prebiehať počas nočného odpočinku, nezostane priestor.

Šport je zázračným liekom na nervozitu a stres. Asi nebude pre teba novou informáciou, že počas intenzívneho fyzického pohybu sa uvoľňujú hormóny šťastia, ktoré zatláčajú chemické látky vylučované stresom do úzadia. Jedným z týchto pozitívnych procesov je vylučovanie endorfínu, ktorý je hormón šťastia. Okrem psychického trápenia redukuje aj fyzickú bolesť. Logicky, v takomto stave sa zníži alebo zmizne stres spolu so všetkými svojimi negatívnymi vplyvmi na imunitu.

A vieš, čo je úplne úžasné? Protistresové účinky športu budeš vnímať už aj po jednom jedinom tréningu.

Pohyb a imunita v kombinácii s dobrým jedlom

Zdroj fotiek: Shutterstock