Nízkosacharidová diéta. Málo kíl, málo matiky, niekoľko nevýhod – 2. časť

„Nie je všetko zlato, čo sa blyští,“ vyhlásili sme na konci nášho prvého článku o nízkosacharidovej diéte. Prezradili sme aj to, akú úlohu majú v ľudskom tele uhľohydráty, a nezatajili sme ani ten fakt, že ich obmedzenie v jedálničku môže viesť k rýchlej strate váhy. Ale kto je pripravený na pravdu o nevýhodách stravovania podľa tejto metódy? Prečo má nízkosacharidová diéta u mnohých negatívnu konotáciu? Práve o tom sa budeme dnes baviť, čítaj teda ďalej.

Nízkosacharidová diéta a jojo-efekt

Jedným z prvých zmien, ktoré na začiatku nízkosacharidovej (low-carb) diéty vnímaš, je rýchle chudnutie. Znie to ale dokonale, že? Čo by na tomto mohlo byť zlé, keď cieľom je práve ľahká strata váhy? Nuž, nemáme pre teba dobrú správu. Jojo efekt býva častým a výrazným vedľajším účinkom (aj) jedálnička s radikálne zníženým množstvom sacharidov.

Dnes už nie je žiadnym tajomstvom, že diéty s výrazným kalorickým deficitom (prijmeš menej kalórií, než potrebuje tvoje telo) spôsobujú jojo efekt. Takéto stravovacie návyky nie sú dlhodobo udržateľné, preto skôr či neskôr s nimi prestaneš, respektíve budeš musieť kvôli svojmu zdraviu. Kým však tvoje telo nedostalo to, čo podľa tvojej individuálnej látkovej výmeny potrebovalo, zaujalo pohotovostný režim. Začalo si ukladať viac energie „na neskôr“, lebo vedelo, že to nedostane. Nehovoriac o úplne prirodzenej, ľudskej reakcii na ukončenie veľmi reštriktívneho obdobia plného odopierania si milovaných jedál: nemôžeš sa nabažiť tých chutí, vôní, pohľadu na pochutiny, ktoré na určitý čas zmizli z tvojho jedálnička. Je až nadľudský výkon nedať si duplu, triplu, štyriplu…

Už sme spomínali aj minule, že počas nízkosacharidovej diéty nie je potrebné počítať kalórie, a teda mohlo by sa zdať, že jojo efektu sa netreba obávať. Je to obrovský omyl. Na všetky obmedzenia, nedostatky reaguje telo rovnako. Nehovoriac o potrebe uspokojiť si dlho potláčané gastronomické potreby a túžby. Navyše, počas low-carb životosprávy stratíš veľa vody, preto je chudnutie také viditeľné. No, ale ak sa vrátiš k jedlám s vyšším obsahom uhľohydrátov, to sa ti všetko vráti niekoľkonásobne. To stále nie je všetko. Svaly potrebujú sacharidy, ak ich nemajú, zmenšia sa. Čím väčšia je tvoja svalová hmota, tým viac kalórii spaľuješ aj v pokojnom režime. Logicky, počas nízkosacharidovej diéty môže nastať presný opak.   

Zdravotné problémy

Radikálne zníženie uhľohydrátov alebo stopercentne bezsacharidový jedálniček nesú v sebe riziko ochorení v dôsledku nedostatku vitamínov alebo stopových prvkov. Veľa-veľa zdravých jedál obsahuje sacharidy, niektoré v celkom hojnom množstve, napríklad ovocie. Ak tieto potraviny sú ale zakázanými položkami na tvojom nákupnom zozname, odopieraš si životu dôležité látky.

Spomeň si na jednu dôležitú informáciu z prvej časti tohto článku: aj vláknina patrí medzi sacharidy. Takže, okrem zdravotných problémov v dôsledku nedostatkov sa môže zhoršiť aj tvoje trávenie. A to veru nie je znakom zdravého spôsobu straty váhy.

Nízkosacharidová diéta je podobná ako ketogénna diéta/keto diéta, mnohí tieto 2 metódy stravovania pokladajú za rovnakú. Jej sprievodným javom ja tzv. keto nádcha. Objavuje sa zväčša u tých, ktorí čerstvo prešli na nový jedálniček, a jej symptómy sú malátnosť, bolesti hlavy, závraty alebo tŕpnutie svalov. Vznikajú priamo kvôli nedostatku sacharidov. Za približne 60% spotreby uhľohydrátov je totižto zodpovedný mozog, obrazne by sa dalo povedať, že sú jeho palivom. Pri náhlom nedostatku sa telo musí prispôsobiť a rozdeliť sacharidy podľa nového poriadku. Veľa pre mozog, menej pre ostatné časti tela.

Vyčerpanosť, únava, nedostatok vitamínov

Ako sme to spomínali už aj v prvej časti tohto článku, nízkosacharidová diéta povoľuje ovocie iba v obmedzenom množstve, ale aj niektoré druhy zeleniny sú na zozname zakázaných položiek. Tie však obsahujú množstvo vitamínov a minerálov, z ktorých potrebujeme prijať veľké množstvo, ale ak sa to nestane, môžu sa objaviť rôzne nepríjemné príznaky. Pri keto diétach telo začne vylučovať sacharidy, vodu a glykogén a zároveň sa zbaví elektrolytov, ako je sodík, draslík a horčík.

Náhle zníženie príjmu sacharidov, ktoré sú bohaté aj na vitamíny a minerály, môže spôsobiť aj nedostatok energie. Niektorí dokonca nepociťujú len únavu, ale aj zmätenosť.

Riešenie: radikálnej diéte povedz NIE

Pokiaľ sa do nízkosacharidovej diéty púšťaš kvôli chudnutiu, urob to tak, aby tvoj životný štýl bol dlhodobo udržateľný. Drastický prístup môže mať na začiatku čarovné výsledky, je veľmi pravdepodobné, že kilá začnú miznúť zo dňa na deň. No budeš sa musieť otočiť, a to isté sa stane aj na ceste späť, len opačne. Keď dosiahneš svoju vysnívanú váhu, dáš si pauzu od diéty a kilá sa na teba vrátia zo dňa na deň.  

Tajomstvo sa skrýva vo vyváženom jedálničku, príjem sacharidov vieš znížiť aj bez rizika nedostatku minerálov a vitamínov. Vyhýbaj sa skôr nezdravým uhľohydrátom, o ktorých sme písali v prvej časti tohto článku. Radšej sa vyber po dlhšej trase, no s pevnou pôdou pod nohami. Nevieš, ako? Napríklad takto:

Zdroj fotiek: Shutterstock, Unsplash