Nedostatok železa. Prečo sa prejavuje častejšie u žien?

Nedostatok železa vznikne buď tak, že sa do organizmu nedostane v dostatočnom množstve kvôli nesprávnym stravovacím návykom alebo tak, že náhle narastie jeho potreba. Ten druhý dôvod sa môže objaviť napríklad u detí, keď intenzívne rastú alebo u tehotných žien, pretože rast plodu si vyžaduje veľa železa. Ostražití by mali byť aj pravidelní darcovia krvi. Vegáni taktiež patria do ohrozenej skupiny, u nich to súvisí s nedostatkom vitamínu B12, takže tento vitamín by si určite mali dopĺňať vo forme výživových doplnkov.

Z nedostatku železa vzniká anémia, čiže chudokrvnosť. Ak máš nedostatok železa, ešte neznamená, že trpíš aj anémiou, no je to priama cesta k tejto diagnóze. A opačne to už neplatí, pretože chudkrvnosť je vždy sprevádzaná nedostatkom železa.

Príznaky anémie z nedostatku železa

Symptómy nedostatku železa sú v miernejších prípadoch sotva viditeľné. Pri zhoršovaní stavu sa ale prejavujú čoraz viac:

  • únava,
  • vyčerpanosť,
  • bledosť,
  • slabosť,
  • dýchavičnosť,
  • bolesti hlavy,
  • závraty,
  • malátnosť,
  • studené končatiny,
  • podráždenosť.

Časté sú aj zápaly alebo afty na jazyku, lámavé nechty, búšenie srdca, neobvyklé chute (napr. na ľad, škrob, piesok), nechutenstvo (to je najčastejšie u novorodencov) a syndróm nepokojných nôh.

Prečo hrozí nedostatok železa najmä ženám?

Ako prvé ti mohlo napadnúť, že tento jav súvisí s menštruáciou. Je to tak. Silné krvácanie každý mesiac nemusí byť porucha, ale individuálna charakteristika daného organizmu. To však neznamená, že nemôže spôsobiť ďalšie komplikácie, napríklad nedostatok železa a v horšom prípade anémiu. Ak  počas menštruácie silno krvácaš, odporúčame ti absolvovať krvné testy. Pokiaľ už cítiš jasné príznaky tejto zdravotnej komplikácie, porozmýšľaj nad doplnením železa vo forme výživových doplnkov.

No okrem mesačného krvácania je tu aj ďalší, celkom zákerný dôvod tejto rozdielnej tendencie medzi ženami a mužmi. Pritom celkom logický. Drastické diéty a odopieranie si jedla sú určitým spôsobom potláčaním pudu sebazáchovy. Žiaľ, práve ženy, ktoré sú už aj tak ohrozené biologickými danosťami dokážu v tomto kontexte potláčať potreby svojho tela, len aby vyhoveli aktuálnym trendom. (S tým súvisí aj strata menštruácie pri extrémnom kalorickom deficite, pretože organizmus „šetrí minerálmi“ pre životne dôležité orgány.)

Nie náhodou upozorňujeme tak často na to, že nízkokalorická diéta sa nerovná zdravý jedálniček. Podstata chudnutia je samozrejme to, že prijmeš menej energie (kalórií), než vydáš. Ale naozaj nie je jedno, či jej zdrojom budú 3 balíky chipsov alebo celý chod rozmanitých, farebných a zdravých jedál, ktoré tvojmu telu dodajú to, čo potrebuje na správne fungovanie.

Jedlá obsahujúce železo

Železo je pre organizmus nevyhnutným stopovým prvkom. Nedokáže si ho vyprodukovať bez vonkajšieho zdroju, takže náš jedálniček by mal obsahovať aj jedlá bohaté na železo. Môže ísť o jedlá živočíšneho a rastlinného pôvodu, aj keď je pravda, že železo zo živočíšnych surovín dokáže telo ľahšie využiť. Vitamín C je nevyhnutný pre jeho absorpciu, takže kombinácia týchto dvoch prvkov je vítaná.

Jedlá, ktoré sú bohaté na železo sú nasledovné:

  • Pečeň (takmer v každej forme)
  • Semiačka (tekvicové, sezamové, lieskové oriešky)
  • Strukoviny
  • Vaječný žĺtok
  • Zeleniny (špenát, brokolica)
  • Pšeničné otruby
  • Sladké zemiaky (recept na hranolky nájdeš tu)
  • Tekvica na pečenie
 
 

Nauč sa chudnúť zdravo

Zdroj fotiek: Unsplash, Shutterstock

#instagym
Idem do toho