Nech je výzva #mojich21dni naozaj TVOJA (tipy, triky, otázky a odpovede)

Nie je návyk ako návyk. Ak tvojím najnovším predsavzatím je, že každé ráno vypiješ pohár čistej vody, nebudeš sa musieť príliš premáhať. Túto krátku činnosť si do denného režimu vieš zaradiť jednoducho, jedinou prekážkou môže byť to, že na ňu náhodou zabudneš. Návyk pravidelného cvičenia je už o niečom inom. Myslíš si, že u iných to išlo tak ako s pohárom vody, ako po masle? Kdeže.

Nasledujúce riadky sú zhrnutím našich diskusií počas zostavovania výzvy #mojich21dni, a dúfame, že ti pomôžu lepšie pochopiť, čo všetko ťa čaká, ako ju môžeš robiť čo najefektívnejšie a že prečo sme sa ju rozhodli zostaviť do výslednej podoby.

Prečo sa mi v tom nedarí?

Pretože to nie je jednoduché.

Bodka, tu by sme tento odsek kľudne mohli ukončiť. Ak ti niekto povie, že vytváranie nového dlhodobého návyku u neho prebehlo úplne hladko, bezproblémovo a rýchlo, tak buď patrí do skromnej skupiny výnimiek potvrdzujúcich pravidlo alebo slovo „návyk“ nespája s vlastnosťami, ako pravidelnosť a systematickosť. Ísť si zabehnúť raz za čas, keď mi to náhodou napadne, dopriať si ranný strečing dvakrát za pár mesiacov ešte nemusí byť návyk.

Vytváranie nového návyku je zmena. Je jedno, či pozitívna alebo negatívna. Podstatné je to, že ty sa tejto zmene musíš prispôsobiť, upraviť svoj bežný režim, vzdať sa bežných činností a pocitov, ktoré tvoj život sprevádzajú dlhodobo a dodávajú ti pocit istoty. Logicky z toho teda vychádza, že zmena je určitým spôsobom strata pocitu bezpečia. Staré návyky, cestičky, spôsoby, podnety, obrazy, vône, chute, mechanizmy, časy ťa ťahajú späť k sebe. A ty sa tak veľmi chceš vrátiť, pretože ich poznáš, a toto tvoja myseľ vyhodnotí tak, že máš nad nimi kontrolu.

Nuž, ale si človek s vlastnou vôľou, schopnosťou rozhodovania a možnosťou voľby. Prvý deň na teba tieto 3 atribúty vplývajú motivačne. Možno aj druhý deň. Tretí deň pociťuješ nejakú zvláštnu únavu, štvrtý sa k nej pridá štipka odporu. Piaty deň ťa prepadne nervozita, pretože tvoj denný režim je úplne rozhádzaný, nič nestíhaš, praktizovanie nového návyku vynecháš. Šiesty deň tiež. „Veď zajtra.“ A zajtra nikdy nepríde.

Prechádzajúcu časť si prečítaj ešte raz. Nájdi v nej všetky slová, ktoré vyjadrujú negatívne emócie. Pomôžeme ti. Sú to: únava, odpor, nervozita. K nim by sme pridali ešte aj rozhádzaný denný režim.

A máš odpoveď. Pri vytváraní nového návyku pravidelne cvičiť musíš bojovať so všetkými týmito nepríjemnosťami. Keď si ich uvedomíš, keď s nimi rátaš, tak ťa neprekvapia až tak. Tvojou zbraňou bude pripravenosť.

Prečo „pomaly, ale isto“ nie je klišé?

Pomaly ďalej zájdeš, krok po kroku, pomaly, ale isto… Je jedno, akým slovným spojením alebo príslovím to vyjadríš, podstatné je to, že neočakávaj od seba prehnané výkony. Je nám jasné, že v tom štádiu, keď cítiš prehnanú motiváciu, nie je úplne jednoduché riadiť sa touto radou.

Existujú dve zlaté pravidlá, ktoré ti pomôžu nevyčerpať svoju energetickú kapacitu hneď na začiatku a zbytočne sa neunaviť.

1. Nie všetko naraz

Nechci si vytvoriť nové návyky vo viacerých oblastiach svojho života naraz. Tu efekt „viac múch jednou ranou“ fungovať nebude. Vytvorenie nového zvyku si vyžaduje vážne sústredenie, mentálne aj fyzické úsilie. Ak sa sústreďuješ na niekoľko životných oblastí naraz, rozdrobíš svoje energie a nielenže budeš postupovať pomalšie, ale minimalizuješ šancu toho, že si aspoň jeden z hromady nových predsavzatí splníš.

2. Začni nedokonalo

Nový návyk rozvíjaj postupne. Na začiatku vôbec nejde o to, ako silno si na tréningu zamakáš. Cieľom je zvyknúť si na samotnú prítomnosť nového návyku. Veď už aj rozložiť karimatku, prezliecť sa do teplákov, a hlavne, postaviť sa z gauča je spočiatku celkom namáhavé.

Krok po krôčiku je bezpečná a istá cesta, po ktorej budeš kráčať aj v rámci výzvy #mojich21dni. Nechceme od teba každodenný profesionálny výkon. Budeš mať šancu oddýchnuť si, zvykať si na nové veci. Myslíme aj na zdravú regeneráciu tvojich svalov a pozitívnu motiváciu, preto sme výzvu #mojich21dni doplnili o dni mentálneho tréningu a oddychu.

21 dní, 3 týždne, 3 fázy

Pokiaľ počas doby 21 dní sa aj napriek prekážkam budeš držať svojho nového návyku, zvykneš si. Prestane byť novým elementom tvojho dňa, danú činnosť si obľúbiš. Ale ako sme na to narážali už aj vyššie, na tento kopec nevylezieš priamo. Cesta môže byť hrboľatá, a to sa preukáže na miere motivácie v rámci 3 fáz vytvárania si nového návyku.

1. fáza: Medové týždne

Pod týmto úsmevným pomenovaním sa skrýva fáza veľkého nadšenia. Prvé obdobie formovania nového zvyku je plné energie. Cítiš motiváciu, nadšenie a radosť. Dopuje ťa presvedčenie, že ťa nikto nemôže zastaviť v splnení si tohto sna. Áno, ako keď sa zamiluješ.

2. fáza: Všedné dni

Postupom času potom motivácia klesá. Poznáš to, že?

Keďže si tvoja myseľ potrebuje od návalu prehnane nadšených pocitov oddýchnuť, vráti sa do normálu. Tým pádom nová aktivita prestáva byť až takou silnou prioritou. Udržanie nového zvyku sa stáva čoraz väčšou záťažou. V tejto fáze sa ti zdá, že staré zvyky boli oveľa jednoduchšie, návrat k nim ťa celkom láka.

Toto je najkritickejšie obdobie pre formovanie nového zvyku. Musíš ho riadiť vedome a vytrvalo. Vedz, že je to naozaj len otázka času.

Povzbudením môže byť aj vnútorný dialóg. Prečo chcem tento nový návyk? Ako mi tento návyk zlepší život? Prečo potrebujem upustiť od starého spôsobu života? Prečo mi to spôsobuje radosť a aký to bude pocit, keď splním svoj cieľ? Uvedomenie si a vyslovenie odpovedí ti pomôže prekonať ťažkosti.

Predstav si, aký bude tvoj život o 5 rokov. Premysli si, ako budeš vyzerať, ako sa budeš cítiť

a) ak zostaneš pri starých návykoch

b) ak si vytvoríš nový návyk.

3. fáza: Ako po masle

Ak sa ti podarí prekonať predchádzajúcu etapu, si blízko cieľa. Nový impulz ti dodáva to, že už teraz pociťuješ pozitívne účinky nových návykov, všímaš si zmeny a začínaš dostávať pozitívne spätné väzby od iných. A od tej chvíle si ich jednoducho musíš udržať.

Zdroj fotiek: Shutterstock, Unsplash