michal scepko

Vojenský tréning, ktorý zvládneš aj ty: Kto je Michal Ščepko a aký je nový program InstaGYM MITS? (rozhovor)

Michal Ščepko ako jediný Slovák úspešne absolvoval sedemmesačný výcvik amerických špeciálnych jednotiek SEALs. My máme tú obrovskú česť, že pre nás zostavil špeciálny InstaGYM MITS tréningový program. Ak si hľadal(a) spôsob, ako sa stať skutočne fit fyzicky i mentálne, už si našiel(a)! Ako Michal Ščepko zvládol výcvik SEALs, čo ho motivovalo a ako v tréningu namotivuje teba, si môžeš prečítať v tomto rozhovore.

Na začiatok sa nám môžeš predstaviť. Kto je Michal Ščepko a čo ho vystihuje?

Som mladý chalan 🙂  pochádzajúci zo Šale, pôsobiaci v Seredi. Od malička sa venujem športu. Teraz sa už takmer 10 rokov venujem štúdiu trénerstva, aplikovaniu vedomostí do praxe a snažím sa plniť ľuďom ich ciele vo všetkom, čo sa týka fyzickej kondície a zdravšieho životného štýlu.

Prečo si sa rozhodol ísť na výcvik SEALs?

Bola to veľká výzva, ísť na vojenský výcvik k elite… Bola taká možnosť v OS SR, spĺňal som požiadavky, tak som sa do toho pustil.

Bolo ťažké dostať sa do programu?

Nie je ťažké sa tam dostať, ťažké je sa tam udržať a vydržať to všetko.

Čo z neho robí ten najťažší výcvik na svete?

Myslím si, že je vo svete viac podobných extrémne náročných vojenských výcvikov. Tento výcvik však má najdlhšiu tradíciu a mnohé jedinečné výcvikové prostriedky, ktoré celý svet kopíruje.

Psychický stres, ktorý ide ruka v ruke s fyzickým vyčerpaním a diskomfortom. Zároveň počas toho musíte plniť rozkazy a mnohé úlohy.

Ako dlho výcvik trval a z čoho pozostáva?

Výcvik trvá 6 mesiacov. Je rozdelený do troch fáz, pričom každá fáza trvá 7 týždňov.

Pred samotnou prvou fázou je tzv. INDOCTRINATION PHASE.  Trvá tri týždne a jej úlohou je pripraviť študentov na samotný začiatok výcviku, resp. na prvý deň prvej fázy výcviku. Počas tejto časti sa predstavujú a vykonávajú základné zručnosti ako behy, plávanie v oceáne, prekonávanie prekážkovej dráhy, fyzické tréningy a postupne sa zvyšuje psychický tlak na absolventov výcviku. Počas tejto fázy to tiež niektorí absolventi vzdali. Avšak ak to niekto vzdá už počas tejto fázy, nikdy sa nebude môcť uchádzať o zaradenie do výcviku BUD/SEAL.

Nasleduje Prvá fáza, ktorá trvala 7 týždňov. Počas nej sa vykonávajú tzv. základné zručnosti.. Dennodenne sa musia plniť mnohé úlohy ako napr. behy na 4 míle na čas, plávanie v oceáne na 2 míle na čas, beh cez prekážkovú dráhu, behy s ruksakmi, ovládanie člnov v oceáne v kombinácii s vysokým psychickým tlakom spôsobeným neustálou „kontrolou“ inštruktorov, dbaním na dodržiavanie detailov každej úlohy a to všetko v diskomforte spôsobeným chladom a neustálym mokrým odevom plným piesku na každom centimetri tela.

POĎ S INSTAGYM NA EVEREST: LETNÁ TURISTICKÁ VÝZVA

Súčasťou prvej fázy je aj tzv. Hell week (Pekelný týždeň). Je to štvrtý týždeň prvej fázy. Počas týchto 5,5 dňa sme sa dostávali na absolútne dno svojich fyzických a psychických možností. Počas týchto dní sme spali maximálne  5 hodín a plnili množstvo úloh pod stresom, na hranici fyzického vyčerpania a v absolútnom diskomforte. Na konci pekelného týždňa ostalo už iba 20 percent z absolventov, ktorí začali samotný výcvik.

„Pekelný týždeň“ začal v nedeľu poobede a končil v piatok doobeda. Počas tohto týždňa sme spali cca 5 hodín.

Celkovo by som povedal, že najťažšie dni Hell weeku boli nedeľa, pondelok a utorok. V nedeľu sa nám vytvorili určité zranenia kože v oblastiach lakťov a kolien, ktoré dosť pálili pri každom dotyku so slanou vodou alebo pri dotyku látky maskáčov posiatymi pieskom. Prvé dni boli ťažké aj z dôvodu kombinácií cvičení. Napr. s drevenými bremenami, “Surf torture” – ležanie v studenej vode oceánu v noci s držaním sa za ruky a člny na hlavách a kopec “trestaní” okolo toho, samozrejme, že bez spánku.

Veľa ľudí ten nátlak nezvládlo a jeden po druhom odkráčali ku zvonu, kde troma gongami odzvonili svoj koniec vo výcviku. Ďalším dôkazom náročnosti práve týchto prvých troch dní bol fakt, že drvivá väčšina ľudí, ktorí si „odzvonili“ svoj koniec počas Hell weeku, tak urobili práve počas týchto prvých troch dní.

Po Hell week-u sme sa už začali učiť vykonávať špecifické vojenské zručnosti, avšak vždy sme museli splniť stanovené limity všetkých fyzických disciplín.

Druhá fáza je o bojovom potápaní a plnení vojenských úloh vo vode.

Počas nej sa študenti učia zručnosti pri bojovom plávaní a potápaní s otvoreným a uzatvoreným dýchacím okruhom. Ďalej sa tu precvičujú mnohé špecifické zručnosti prežitia a práce vo vode. 

Tretia fáza je zameraná na bojové operácie na súši a s vrtuľníkom. 

Počas nej sa cvičia strelecké zručnosti z rôznych zbraní, učí sa práca s výbušninami na suchu a vo vode, preberá sa zlaňovanie z budov a z vrtulníka a topografia. Polovica tejto fázy sa odohráva na ostrove St. Clemente Island v Tichom oceáne, kde sa už aplikujú získané zručnosti v čo najreálnejšom bojovom prostredí.

Bol náročnejší, ako si očakával alebo si na to bol pripravený?

Bol podstatne náročnejší, ako som očakával.

Trénuj nový MITS program s InstaGYM


Mal si aj také chvíle, keď si si nebol istý, či ho celý zvládneš?

Také chvíle tam mal každý. Išlo o to, či človek dokázal zabojovať so svojou hlavou a prekonávať seba a tým aj vzniknuté situácie.

Čo ti pomohlo dotiahnuť výcvik do úspešného konca?

Okrem iného aj pozitívna literatúra, resp. pozitívne filmy a pozitívne myslenie.

A teraz prejdime na nový tréning MITS, ktorý čaká členov InstaGYM. Inšpiroval si sa pri ňom cvikmi zo SEALs?

Inšpiroval som sa cvikmi s vlastným telom, ktoré sú často využívané vo vojenských výcvikoch, čiže samozrejme aj u Navy SEALs.

Prečo by si mali ľudia zacvičiť MITS? Čo ponúka oproti iným programom?

Trošku viac driny a iný originálny koncept cvičenia.

Pre koho je vhodný? Je vhodný aj pre začiatočníkov?

Výhodou je, že používam cviky s vlastným telom a ak človek aspoň trošku cvičil, tak by sa do toho dostal veľmi rýchlo.

Čo považuješ za najdôležitejšiu súčasť akéhokoľvek tréningu?

Správne technické zvládanie cvikov.

Máš pre našich členov nejakú radu, ako vydržať trénovať pravidelne a dlhodobo?

Prekonávať sa… Každý z nás má rád pocit komfortu, avšak vstať na nohy a ísť si na chvíľku zamakať a urobiť pre svoje telo niečo, je to, čo z nás robí šťastnejších ľudí, ktorí sú zdravší a vytvárajú okolo seba krajšie okolie.

Čo  je podľa teba najlepšou cestou, ako zostať fyzicky aj mentálne fit čo najdlhšie?

Minimálne 3 x do týždňa mať cca hodinovú fyzickú aktivitu, byť na čerstvom vzduchu, piť veľa čistej vody a zdravšie sa stravovať.