meditacia

Meditácia a jej benefity: 5 spôsobov, ako ti dokáže zlepšiť život

Meditácia je státisíce rokov staré cvičenie, ktoré si za posledné roky získava veľkú popularitu medzi širokou verejnosťou. Niet sa čomu čudovať. Meditácia je totiž úžasný nástroj na nájdene samého seba či odbúranie stresu, ktorí nás v súčasnosti sprevádza v mnohých oblastiach života. Sedieť v tichosti a zhlboka dýchať. To neznie náročne. Opak však môť byť pravdou. Naša myseľ je mnohokrát tak zaneprázdnená, že práve sústredenie sa na svoje vnútro a vypnutie okolitých šumov, môže byť tým najťažším cvičením. Pozitívne účinky meditácie na naše zdravie sú však neodškriepiteľné, a preto sa radi do tohto zázračného tréningu púšťame. Na začiatok postačí skúšať sústrediť sa na svoj dych a svoje vnútro. Ako to urobiť? Prečítaj si benefity aj návod na základy meditácie.

Prečo je meditácia pre nás taká prospešná?

Znižuje stres a úzkosť

Mnohí začínajú s meditáciou práve kvôli tomu, že pomáha zvládať stres. A robia dobre. Meditácia je skvelým cvičením pre zvládanie stresových situácií aj dlhodobého stresu či dokonca vážnyc úzkostí. Niektoré štúdie preukázali, že meditácia pomáha znížiť stavy spojené so stresom vrátane posttraumatického ochorenia či syndrómu podráždeného čreva. Okrem toho meditácia pomáha aj ako prevencia, ktorá nás naučí zvládať záťažové situácie do budúcna. Tieto benefity sa ukazujú napríklad aj pri cvičení jógy, keďže stavia na mnohých meditačných základoch.

meditacia

Posilňuje sebavedomie a pozitívne myslenie

Niektoré formy meditácie vedú k lepšiemu seba-obrazu a pozitívnemu pohľadu na život. S tým súvisí aj zlepšenie stavu u ľudí s depresiami, k čomu im vo výskume pomohla práve meditácia. Meditačné cvičenia sú totiž zamerané na rozličné aspekty. Môžu ti pomôcť stať sa priateľskejším, otvorenejším a spokojnejším v každodennom živote. Meditácia je tiež veľkým prínosom pri ceste za nájdením samého/samej seba a sebarozvojom.

Pomáha dlhšie udržať pozornosť

Meditácia zameraná na sústredenie je v podstate čosi ako dvíhať činky, ktoré pomôžu posilniť tvoju koncentráciu. Istá štúdia ukázala, že ľudia, ktorí pravidelne počúvali meditačné cvičenia, mali lepšiu sústredenosť počas plnení úloh. Meditácia v niektorých prípadoch dokázala dokonca zmeniť vzorce v mozgu ľudí, ktoré boli pripísané horšej koncentrácii a blúdení mysle v čase, keď sa potrebujeme sústrediť na istú vec. Na takéto zlepšenie pritom stačí len pár minút meditácie. Podľa štúdie už 13 minút meditácie denne zlepšuje pozornosť a pamäť už po 8 týždňoch.

Buď FIT s InstaGYM


Zlepšuje kvalitu spánku

Vedel(a) si, že takmer polovica populácie v určitom bode svojho života trpí nespavosťou? No a tu sa opäť dostávame k meditácii a jej zázračnej sile. Meditácia totiž dokázateľne pomáha pri problémoch so spánkom. Tí, ktorí pravidelne meditujú, majú podľa štúdií dlhší a pokojnejší spánok. Okrem iného totiž vďaka pravideľnému meditovaniu dokážeme kontrolovať unikanie našej mysle, ktoré vedie k nespavosti. Naše telo tiež poriadne zrelaxuje, odbúra napätie a vďaka tomu ľahšie zaspíme.

Pomáha kontrolovať bolesť

Naše vnímanie bolesti je prepojené s nastavením mysle. V niekoľkých štúdiách zameraných na tzv. “všímavú” meditáciu alebo meditáciu, pri ktorej sa sústredíme na svoju myseľ, sa preukázalo, že viedla k zníženiu bolesti, zlepšeniu celkovej kvality života či dokonca k zníženiu symptómov depresií u chronicky chorých ľudí. Ľudia, ktorí pravidelne meditujú, sa podľa výsledkov výskumov dokážu lepšie vyrovnať s fyzickou bolesťou.

meditacia

Základy meditácie

Ak začínaš s meditáciou, máme pre teba jednoduchý návod, ktorý ti pomôže s prvými krôčikmi. Na začiatok si treba uvedomiť, že meditáciou sa nám nepodarí zázračne vymazať všetky rušivé myšlienky a okolnosti. Meditácia znamená pravidelný tréning, Začať môžeš s trénovaním sústredenia sa na tvoj dych a počítaj s tým, že tvoja myseľ bude prirodzene ulietavať. Dôležité je vrátiť sa späť k tvojmu dychu, hneď ako si uvedomíš, že myšlienkami si niekde inde. Základné meditačné cvičenie môžeš vyzerať napríklad takto:

  • Urob si pohodlie. Sadni si alebo ľahni si na miesto, kde sa cítiš komfortne. Svoju pozornosť upriam na prirodzený nádych a výdych.
  • Sústreď sa na dýchanie. Kde ho cítiš najviac? V tvojom bruchu? V nose?
  • Následuj tvoj dych aspoň dve minúty. Zhlboka sa nadýchni, roztiahni brucho a potom pomaly vydýchni. Výdych zosúlaď so sťahujúcim sa bruchom.

Ak si počas meditácie uvedomíš, že tvoja myseľ ušla niekam ina, nehreš ju za to. Buď k sebe láskavý(á). Jednoducho sa v tejto chvíli vráť späť k hlbokému dýchaniu. Ak po chvíli spozoruješ, že sa to stalo opäť, znova upriam pozornosť na dych.

Po cvičení si dopraj chvíľu času pre seba a precíť svoje momentálne emócie. Všimni si, ako sa cíti tvoje telo.

Zdroj: healthline.com, mindful.org

#instagym
Oheň Idem do toho