InstaTIP: 3 minúty o tom, čo ovplyvňuje chudnutie

1. Aj ty máš niekoho vo svojom okolí, kto v ťažšej životnej situácii chudne? Možno je táto reakcia na zvýšenú psychickú záťaž veľmi nápadná pre okolie danej osoby, no nejde o bežné pravidlo. Stres podnecuje priberanie tým, že vyvoláva neprekonateľnú chuť na jedlá plné sacharidov. Tento jav je celkom logický, pretože tieto kalorické potraviny majú upokojujúci účinok, nie náhodou sa im hovorí v angličtine „comfort foods“ (utešujúce jedlá). Navyše stres zvyšuje tendenciu tela ukladať tuky.

2.  Hovorí sa, že najlepším liekom proti obezite je dostatok spánku. Ak ho nemáš dosť, v tvojej hormonálnej sústave nastane menší chaos. Znižuje sa hladina leptínu, čo je hormón vyvolávajúci pocit sýtosti. To nie je všetko, pretože súčasne s redukciou leptínu sa na druhej strane zvyšuje hladina ghrelínu, čo je hormón podnecujúci pocit hladu.

3. O dôležitosti vitamínu D sa v posledných rokoch hovorí celkom frekventovane. Zdôrazňuje sa jeho prínos pre zdravie kostí a pri prevencii zlej nálady až depresívnych stavov. Najnovšie sa ale robia výskumy aj o tom, že má silné benefity pri chudnutí.

4. To, že ľudia nechudnú rovnakou rýchlosťou, je známou skutočnosťou. Individuálne rozdiely spočívajú v rôznych fyziologických a geneticky podmienených vlastnostiach, ako aj v životnom štýle. Nie je to ale iba o tom, či kráčaš po stojíš vo výťahu, či po obede dokážeš odolať čokoládke, či chodíš na náročné túry každý víkend. Zistilo sa, že neposední ľudia spália významné množstvo energie bez toho, aby o tom vedeli, za deň to môže byť až neuveriteľných 350 kalórií. Takže ak sa veľa vrtíš, nemusí to byť až také zlé ako ti to tvoje okolie hovorí.

5. Mnohí sú presvedčení o tom, že hladovanie je pri chudnutí nevyhnutné. Citeľná a nie vždy komfortná zmena v štýle stravovania je v poriadku, hladovanie ale v žiadnom prípade. A nielen kvôli riziku vzniku porúch príjmu potravy. Pocit silného hladu je signál od tela, že niečo potrebuje k tomu, aby dokázal efektívne fungovať. Ak mu to nedodáš, pri ďalšom jedle môže prepnúť do opatrnejšieho módu a začne ukladať kalórie intenzívnejšie, aby nemuselo opäť pociťovať nedostatok.

CHUDNUTIE S PROFESIONÁLNYMI TRÉNERMI

Zdroje: Everyday Health Group, FactRetriever, Jean Coutu Group

Zdroj fotiek: Unsplash, Pexels