diastaza

Diastáza: Čo to je a ako sa dá tento problém riešiť?

Počula si už o pojme diastáza? Zaoberajú sa ňou najmä tehotné ženy a čerstvé mamičky, týkať sa však nemusí len ich. Tehotenstvo sa spája s množstvom komplikácií a nových skúseností, ktoré dávajú ženskému telu neraz zabrať. O nič jednoduchšie to nie je po pôrode. Sú však spôsoby, ktoré môžu tieto komplikácie zmierniť, prípadne už vzniknuté problémy riešiť. V tomto článku ti vysvetlíme, o čo vlastne pri jave zvanom diastáza ide a ako sa dá vzniknutá diastáza napraviť.

Čo je diastáza?

Diastáza je najčastejšie spájaná s tehotenstvom a v skratke znamená rozostúpenie všetkých svalov brušnej dutiny v oblasti linea alba. Tou označujeme väzivo, ktorá spája ľavú a pravú stranu svalu. K oddeleniu pravej a ľavej strany brušného svalu dochádza v dôsledku vnútrobrušného tlaku v období tehotenstva, keď bábätko rastie. Následne oslabenou elasticitou nastáva problém, pre ktorý sa svaly nedokážu po pôrode vrátiť do pôvodného stavu.

Diastáza sa neobjavuje len v jednej forme. Svaly sa môžu rozostúpiť po celej dĺžke, niekedy dokonca už od hrudnej kosti až po začiatok lonovej kosti, v inom prípade siaha rozostúpenie po pupok.

Ako zistím, či mám diastázu?

Prvým krokom môže byť samovyšetrenie doma pomocou prstov. Ľahni si na chrbát, do podobnej polohy ako pri brušáku, s pokrčenými kolenami a hlavou mierne nadvihnutou. Potom si ukazovákom a prostredníkom prehmataj medzeru na bruchu medzi brušnými svalmi. Rozostup menší ako 2 prsty, alebo 2,5 centimetra, je v norme. Rozostup brušných svalov väčší ako 2,5 centimetra naznačuje diastázu.

Čo sa stane, ak je diastáza zanedbaná?

Okrem zjavného estetického problému sa zanedbaná diastáza často ozve vo veľkých rozmeroch neskôr, či už priamo po pôrode alebo v období menopauzy, ktorou si skôr či neskôr prejde každá žena. V tomto čase sa znižuje estrogén, čo sa odráža na kostiach a chrbtici, ktorú podporuje práve brušné svalstvo. Oslabené panvové dno sa zasa podpisuje na úniku moču alebo prolapse maternice – jej posunutím smerom k pošve.

Ako napraviť diastázu?

Kľúčom k napraveniu diastázy je opätovné spevnenie stredu tela, zvnútra aj zvonku. Zosilniť potrebuješ priečny brušný sval, ktorý je najhlbším brušným svalom a poskytuje oporu tým ostatným. Okrem toho však treba posilniť aj panvové dno a bránicu, ktoré pracujú spolu s brušnými svalmi.

Pri kompexnom cvičení a rehabilitácii diastázy sa treba sústrediť na:

  • aktivovanie hlbokých svalov brucha
  • správne dýchanie
  • prácu nôh, aby pomáhali správne trup niesť
  • cviky zamerané na panvové dno
  • zamerať sa tiež na bedrovú a hrudnú chrbticu
  • zamerať sa na to, ako chodíš, vstávaš, sedíš

Správne stravovanie

Vyvážená a zdravá strava je pri diastáze podobne dôležitá, ako pri každej snahe schudnúť a spevniť svaly. Dôležité je do stravy zaradiť bielkoviny živočíšneho pôvodu aj kolagén z rýb či orieškov. Svaly a obaly svalov na druhej strane oslabujú napríklad jednoduché sacharidy, ktorým sa treba vyhnúť.

Účinné cviky na diastázu

Mačička

Určite poznáš cvik alebo skôr naťahovanie sa, pri ktorom sa kladie dôraz na zaguľatenie a následne vystretie chrbta, ako mačička. Použi podložku, opri sa o dlane a kolená, nadýchni sa zlhboka a s výdychom chrbát vyhrb, teda zaokrúhli. S ďalším nádychom sa vráť do pôvodnej polohy. Opakuj desaťkrát, pomaly s uvedomelým dýchaním a pohybom.

Vystieranie protiľahlej ruky a nohy

Začínaš v rovnakej pozícii ako pri predošlom cviku – na kolenách a dlaniach. S chrbtom vodorovne vystretým sa sústreď na stred tela, nadýchni sa a vystri pravú ruku a ľavú nohu, následne vydýchni a spoj koleno s lakťom tak, že ich stiahneš pod seba. Nadýchni sa a vráť sa do neutrálnej polohy, v ktorej si začínala. Opakuj desaťkrát a následne vymeň za ľavú ruku a pravú nohu, opakuj desaťkrát.

Pozor si treba dávať najmä na cviky, ktoré síce vo všeobecnosti tvarujú brušné svalstvo, no diastázu zhoršuju!

Kedy začať s cvičením po pôrode?

Domáce samovyšetrenie na diastázu si môžeš urobiť po šestonedelí. Po tomto odbobí môžeš začať aj cvičiť, pokiaľ ti lekár nepovie inak. Ak si rodila cisárskym rezom, pred cvičením je vhodné počkať aspoň tri mesiace, respektíve poradiť sa o tom so svojim lekárom.

Navyše, diastáza sa netýka len tehotných žien. Problémy s brušnými svalmi sa môžu ubjaviť aj u detí, ľudí s nádvahou či dokonca športovcov. U detí tento problém nastáva napríklad keď veľa plačú alebo majú problém so stolicou a tým pádom tlačia do bruška, pričom vzniká vnútrobrušný tlak.

Pri vyšetrení, cvičení a rehabilitácii je najlepšie spolupracovať s profesionálom. Odporúčame ti preto náš kurz zameraný pre čerstvé mamičky, ktoré majú problém s diastázou. Ako má byť diastáza správne uchopená a riešená ti ukážu fitnes trénerka Lucia Medeková a rehabilitačná lekárka MUDr. Hedviga Kráľová.

Zdroj informácií: whattoexpect.com, lekar.sk, Krok za krokom: Ako postupovať pri diastáze/Radoslav Cabúk

#instagym
Idem do toho