Delená strava. Komplikovaná alebo až príliš jednouchá?

Delená strava je taká diéta, počas ktorej sa naraz konzumuje iba jeden druh potraviny. Stravovanie je rozdelené na cykly, v rámci ktorých sa do žalúdka dostanú v drvivej väčšine buď len sacharidy alebo bielkoviny. Existujú rôzne typy delenej stravy, ale rozdiely by nemali ovplyvňovať intenzitu stratu váhy a rovnako by mali naštartovať proces chudnutia. Jej výhodou je to, že jej pravidlá sa dodržujú ľahko, aby bola dostupná pre každého.   

Ako funguje delená strava?

Princípom delenej stravy je to, že trávenie je najefektívnejšie vtedy, keď sa tráviaci trakt musí zaoberať so spracovaním len jediného druhu jedla. Je to tak preto, lebo na strávenie dvoch hlavných živín je potrebné iné prostredie: trávenie bielkovín vyžaduje kyslé, zatiaľ čo trávenie uhľohydrátov vyžaduje zásadité.

Nie je to ale tak, že pri delenej strave celý deň budeš jesť výlučne sacharidy alebo len a len bielkoviny. Znamená to to, že sacharidy a bielkoviny by sa nemali nikdy kombinovať spolu, iba s ďalšou skupinou potravín, ktoré sa v rámci tejto diéty nazývajú ako neutrálne.

Máš v tom chaos? Ani sa nečudujeme, ale nemaj žiadne obavy. Spravme si v tom poriadok, pozrime sa na to, ktoré sú 3 skupiny jedál so základnými potravinami v rámci delenej stravy:

1. SACHARIDY: chlieb, obilniny, ryža, jedlá z cestovín a zemiakov;

2. BIELKOVINY: mäso, ryby, vajce;

3. NEUTRÁLNE POTRAVINY: zelenina, mliečne výrobky, tuky, olejnaté semená.

Jedálniček

Hovorí sa, že delenú stravu využívali už aj lekári v starovekej Indii. Princípy novodobej delenej stravy z 20. storočia sa ale spájajú s menom amerického lekára Williama Howarda Haya. Keďže dnes už existujú rôzne typy tejto diéty, tá pôvodná sa volá aj Hayova diéta.

Nasledovný jedálniček je typický práce na Hayovu diétu (Hayova delená strava):

Raňajky: čerstvé ovocie + jogurt + celozrnné produkty + olejnaté semená + bylinkový čaj/džús

Obed: mäso/ryby/vajcia/syr + čerstvý surový šalát/dusená zelenina/zelenina + jablká/pomaranče

Večera: ošúpané zemiaky + maslo/grahamový chliev s maslom + dusená zelenina/zelenina/šalát + čerstvé figy so smotanou

Ako je to s komplikovanosťou?

Budeme však k tebe úprimní, ohľadom toho, ako to je vlastne so jednotlivými skupinami jedál. Keď sa pustíš do delenej stravy, na začiatku budeš musieť venovať zvýšenú pozornosť tomu, čo do ktorej skupiny sa patrí, budeš as musieť učiť. Napríklad syr s maximálnym obsahom tuku 50% patrí do skupiny bielkovín, zatiaľ čo syr s minimálnym obsahom tuku 60% patrí do neutrálnej skupiny. Alebo pozrime sa na ovocie. Banány, sladké jablká a figy patria k uhľohydrátom/sacharidom, všetko ostatné patrí k bielkovinám, aj keď obsahujú málo bielkovín. Ďalej, surové mäso a surová šunka – ktoré sú plné bielkovín – sú zaradené k neutrálnym potravinám.

Teraz sa v tebe musela vynoriť otázka: odkiaľ sa dozviem, ktorá potravina do ktorej skupiny patrí, ako teda viem, či bude gunovať delená strava? Postup je nasledovný: vyberieš si, ktoré smerovanie delenej stravy je ti najsympatickejšie a potom si to naštuduješ. Pre mnohých to teda môže byť nevýhoda, ale určite sa nájdu aj takí nadšenci, ktorí túto skutočnosť budú vnímať ako vynikajúcu príležitosť naučiť sa niečo nové.

Poznáš bielkovinovú diétu? Prečítaj si, prečo je efektívna