Cviky na ploché nohy – kedy pomáhajú? (+8 konkrétnych cvikov)

Ploché nohy sú populárnou témou, frekventovaným zdravotným problémom, ktorý vzniká najmä kvôli dnešnému životnému štýlu. Nejde iba o estetickú záležitosť, mnohokrát môže spôsobovať silné bolesti. Čo s tým? A ako to vlastne vznikne? Sú cviky na ploché nohy účinné? Čítaj ďalej, dozvieš sa.  

Ako vzniká plochá noha?

Dolná končatina sa skladá z 3 častí:

  • chodidlo,
  • predkolenie,
  • stehno.

Na chodidle sa nachádzajú dve klenby, jedna pozdĺžna a jedna priečna. Ich stabilitu zabezpečujú svaly predkolenia a väzy chodidla. Úlohou klenieb je odľahčiť chôdzu a tlmiť nárazy nôh na zem. Ak z nejakého dôvodu svaly a väzy nedokážu udržať klenbu, chodidlo sa pod telesnou hmotnosťou sploští. V prvom rade vzniká zdravotný problém nazývaný plochá noha.  

Ako viem, či mám plochú nohu?

Mohlo by sa zdať, že vplyv klenieb nepresahuje dolnú časť tela, no opak je pravdou. Ak nefungujú tak, ako majú, celkové držanie tela je zasiahnuté. Môže ale ísť o deformáciu len v určitých častiach, najčastejšie v oblasti kolien, bokov a zadku. Plochá noha sa prejavuje aj v podobe stvrdnutej kože na šľape alebo kladivkových prstov. Nuž, a teraz sa dostávame k závažnejším javom. Okrem estetických symptómov sa môžu objaviť aj bolesti pohybového aparátu, konkrétne členkov, kolien, bokov a krížov.

Sú cviky na ploché nohy účinné?

Naša odpoveď je: jednoznačne! Aj tu však platí, že najlepším „liekom“ na ploché nohy je prevencia. Predchádzanie tohto zdravotného problému začína už v ranom detstve. Kvôli zdravému vývinu svalov by sa nemalo urýchľovať to, aby sa dieťa postavilo, ale počkať na to, kým to urobí samo. K predchádzaniu patrí aj posilňovanie nôh a strečing bez ohľadu na vek.

CVIKY PRE ŠTÍHLE STEHNÁ

Cviky na ploché nohy pomáhajú najmä vtedy, ak klenba nie je úplne spadnutá. Okrem posilňovania svalov je nevyhnutné myslieť aj na kĺby a ich aktívny tréning. Nemusíš myslieť na nič komplikované, môže to vyzerať aj tak, že chodíš alebo stojíš s bosými nohami stočenými dovnútra.

Ale ak sú klenby úplne ploché, hovoríme o rigidnom plochonoží. V takomto prípade by cviky na ploché nohy mali byť určované fyzioterapeutom, no ani tak nemusia byť účinné. Mnohokrát je potrebný chirurgický zákrok a následná pravidelná návšteva fyzioterapeuta.

Cviky na ploché nohy

A teraz sa už dostávame k podstate tohto článku, čiže k cvikom na ploché nohy. Uvidíš, že nie sú vôbec komplikované, ale aj keď pokušenie „odfláknuť“ ich bude veľké, odolaj mu. Ak sa chceš zbaviť plochých nôh, musíš vsadiť na presnosť a samozrejme aj pravidelnosť.

1. Prsty na nohách a päty striedavo dvíhaj a vracaj na zem. Sprav takéto vlnky dopredu a dozadu 10x.

2. Šľapu drž na zemi, silno zovri prsty, je to niečo podobné ako zovretie pästí na rukách. Potom ich vráť do pôvodnej polohy a napni. Opakuj 10x.

3. Zdvihni „vankúšiky“ na prednej časti chodidla od zeme. Drž ich hore a takto otáčaj svoje chodidlá k sebe a od seba.

4. Drž chodidlá pevne na zemi a snaž sa rozťahovať svoje prsty – palce k sebe a malíčky smerom von, od seba.

5. Päty drž pevne na zemi a zohýnaj iba palce, nezávisle od ostatných prstov.

6. Skús dvíhať svoje klenby. Dosiahneš to tak, že „základne“ prstov pritlačíš smerom k pätám. Potom chodidlá uvoľni a opakuj 10x.

7. „Vankúšik“ pod prvým prstom pevne pritlač k zemi bez toho, aby sa ti zdvihla päta alebo vonkajší okraj chodidla.

8. Na uvoľnenie chodidiel si ľahko zaklepkaj prstami a zakrúž členkami.

Zdroj fotiek: Shutterstock