+421 911 491 121
Sliačska 1/D, Bratislava
Po-Pia 9:00 - 17:00

ČlánkyČo s tebou dokáže urobiť jóga a pilates na jeseň? Trénerka Danka radí, ako zostať fit aj v chladnom počasí

29. októbra 2021

Vyzerá to tak, že teplé dní sú už nenávratne preč a s nimi aj chuť hýbať sa a zostať fit. Na jeseň si radi dlhšie pospíme, pozrieme film v teplej obývačke alebo prečítame knihu pri voňavom čaji. Hoci je relax pre naše dlhodobé fungovanie nevyhnutný, rovnako dôležité je neprestať sa pravidelne hýbať aj počas chladných mesiacov. Dokážeme tak vo veľkej miere podporiť našu imunitu, pripraviť sa na vianočné maškrtenie a zlepšiť si náladu, ktorá je časo pochmúrnejšia ako v lete. S našou trénerkou Dankou Baloghovou sme sa porozprávali o tom, prečo je na jeseň výborná jóga a pilates, kedy by sme v rámci dňa mali cvičiť a aké sú jej tajné tipy na fit jeseň.

Je dobré meniť druh, intenzitu cvičenia podľa toho, aké obdobie v roku práve je? Alebo je lepšie celoročne sa venovať rovnakému tréningu/pohybu?

Osobne si myslim, ze je vhodné a potrebné cvičiť počas celého roka a to aktivity, ktoré nás bavia, ktoré nám prinášajú radosť, nemusíme sa do nich nútiť, takže ľahšie dodržíme pravidelnosť. Je ale asi úplne prirodzené pre všetkých, že na jar a v lete nás to viac ťahá von, do prírody. A preto sú obľúbenejšie outdoorové športové aktivity. V lete máme dlhé dni, tak nám nerobí problém zatrénovať si vonku aj po práci. Naopak, na jeseň a v zime už slniečko zapadá veľmi skoro a asi málokomu by sa chcelo trénovať po práci vonku, v chlade a po tme (s čelovkou :)). Preto nás to skôr ťahá do interiéru, do vyhriatych miestností, kde sa aj zapotíme a telo opäť pocíti príjemne zohriatie pri aktívnom tréningu.

danka pilates

Prečo je dôležité byť aktívny a cvičiť práve na jeseň?

S opadajúcimi listami opadá aj bezstarostnosť dlhých, slnečných dní a príroda i ľudia sa preklápajú do energie spomalenia a púšťania. S púšťaním starého prichádza i potreba zaplniť prázdne miesta novým. Tam, kde sa niečo končí, nové sa zas začína. Preto je jeseň pre mnohých z nás i začiatkom nových projektov, na ktoré v lete nebol čas alebo energia. A takýto nový projekt môže byť aj cvičenie, zdravý životný štýl, športová výzva.

Posilni imunitu v Jesennom kilobraní

Cvičenie počas jesene nám okrem iného prináša:
  • Zmysluplnú aktivitu počas daždivých dní – veď počas sychravých jesenných dní má človek viac času, pretože mnohé aktivity vonku nepripadajú do úvahy. Najlepšie, čo môžeme teraz robiť, je cvičiť (a tým aj spravíme niečo dobré pre svoje zdravie). A keď sa nám fakt vôbec nikam nechce, ideálne je spraviť si domácu telocvičňu s InstaGYM.
  • Posilnenie imunitného systému – najjednoduchší spôsob, ako neochorieť počas jesenných chladných dní (kedy sa mimoriadne darí vírusovým ochoreniam), je udržiavať telo a imunitný systém vo forme pravidelným cvičením.
  • Vyšší výkon pri cvičení – keď teploty na jeseň klesnú, cvičenie nie je také namáhavé a unavujúce, ako počas letných horúčav, ktoré príliš unavujú už aj tak zaťažené telo. Preto máme na jeseň aj viac chuti na zohrievajúcu športovú aktivitu.
  • Top fitness ponuky – práve na jeseň štartujú zľavy, akcie a výhodné ponuky vo fitnesscentrách, ale aj ponuky online ako je naša Jesenná výzva KILOBRANIE. Takže ak začneme cvičiť na jeseň, asi aj ušetríme 🙂
  • Skvelý výzor a pocit – mnohí po aktívnom lete zlenivejú (a pravdepodobne počas studených mesiacov naberú zopár kilogramov navyše). Vďaka cvičeniu sa však budeme cítiť a vyzerať super.
  • Úprava hmotnosti pred zimou a Vianocami, ktoré sú spojené s množstvom skvelého jedla a pitia.
  • Rýchlejšie dosiahneme formu do plaviek na ďalšie leto – teraz sa nám zdá byť leto na míle vzdialené. Máme pocit, že ešte máme dosť času na formovanie postavy do bikín. Avšak, dostať sa do formy po pár mesiacoch pasivity je oveľa ťažšie, ako si udržiavať aktívny životný štýl počas celého roka.

Posilňuje náš organizmus aj jóga a pilates? Ako?

Cvičenie jogy i pilatesu má pozitívny vplyv na zdravie od podpory imunity, lepšieho zvládania každodenného stresu, uvoľnenia tela, zlepšenie sily, aktivity i sexuálneho života. Jogové cvičenia a techniky predstavujú možnosť ako si z dlhodobého hľadiska posilniť a podporiť imunitný systém. 

Joga pozostáva z fyzických cvičení (ásan), dychových cvičení (pránajámy) a relaxácie. Všetky tieto techniky priaznivo pôsobia na fyzické i mentálne uvoľnenie stresu a napätia, podporujú odolnosť voči stresovým faktorom, posilňujú ochabnuté svalstvo, predchádzajú bolestiam chrbta. Dychové cvičenia prečiťujú krv, posilňujú pľúca a srdce, harmonizujú nervový systém a normalizujú krvný tlak. Pravidelné systematické cvičenie týchto techník má teda veľmi pozitívny vplyv na celkový stav nášho organizmu a tým i posilnenie imunitného systému. Priaznivý účinok relaxácie snáď ani nemusím zdôrazňovať. Po odcvičenej lekcii máme pocit zrelaxovania, uvoľnenia fyzického i psychického, novonadobudnutej energie a dobrej nálady.

Pozri si ukážku z úvodu jogy s Dankou vo výzve Jesenné kilobranie

Sú niektoré pozície z jógy (prípadne pilates) vyslovene zamerané na podporu imunity?

Áno, niektoré pozície vyslove napomáhajú prečisťovaniu a detoxikácii organizmu, takže majú bezprostredný vplyv na náš imunitný systém. Celkovo cvičenie napomáha správnemu metabolizmu a ako vieme, práve trávenie je úzko spojené s našou imunitou. Takže ide najmä o pozície, ktoré podporujú tráviaci systém, masírujú naše vnútorné orgány, aktivujú náš hormonálny systém. A tiež pozície a cviky, ktorá nás zbavia stresu, lebo stres má za následok oslabenie imunity.

Ako často by sme mali praktizovať tieto druhy cvičenia (jóga a pilates)?

Dva až tri dni týždenne sú dobrým východiskovým bodom pre nováčikov. Avšak ideálne je cvičiť  5-6 dní v týždni. Jeden deň voľna týždenne stačí na to, aby sa telo mohlo zotaviť. Nie je dôležité, ako dlho cvičíte, ale že cvičíte každý deň. Pre Vaše telo je väčším benefitom to, že sa každý deň postavíte na podložku a odcvičíte si toľko, koľko môžete, než si “dať poriadne do tela” 1- 2x do týždňa. Odporúčam cvičenia striedať, nemusíme cvičiť len jogu či pilates.

Kedy odporúčaš cvičiť v rámci dňa? (ráno, poobede, večer…?)

Kedykoľvek počas dňa, kedy si človek najde čas a energiu. Avšak treba si dať pozor, aby to bolo minimálne tak 3 hodiny po hlavnom jedle, inak nám môže prísť ťažko od žalúdka. Zároveň sú určité zásady – ak cvičíme ráno, je potrebné dôkladnejšie zohriatie svalov, kĺbov a opatrnosť pri prevedení niektorých cvikov, najmä ak je problém s chrbticou. Večer sa zas neodporúča príliš intenzívne cvičenie, pretože niekomu by mohlo priveľké večerné nabudenie spôsobiť nespavosť.  

danka trening kilobranie

Máš nejaký osobný tip, ktorý ti pomáha udržať sa fit a zdravá v chladných mesiacoch?

Snažím sa kvalitne stravovať a nezaťažovať príliš telo ťažkými jedlami. Pravidelne športujem a snažím sa každý deň byť aspoň chvíľu vonku, a to za každého počasia. Na to je výborné venčenie psíka či prechádzka s deťmi, ktoré by tiež mali byť na čertvom vzduchu denne. Ja osobne si veľmi často doprajem aj starostlivosť a rozmaznávanie svojho tela vo forme wellness, sauny, masáže, čo pôsobí priam blahodárne. Po takom dni, kedy sa venujem sama sebe a doprajem si odpočinok a rozmaznávanie, mám oveľa viac energie a super náladu aj vyše týždňa. Cítim sa potom šťastná a fit.

Komu odporúčaš výzvu Jesenné kilobranie?

Našu výzvu odporúčam všetkým, ktorí stále odkladajú začiatok svojich aktivít, ktorí potrebujú motiváciu, nakopnutie, pravidelnosť v stravovaní a cvičení. Výzva je vhodná tak pre začiatočníkov ako aj pokročilých, lebo ponúkame možnosť zjednodušiť i sťažiť si časti cvičenia. Tiež výzvu odporúčam ľuďom, ktorí majú málo času a potrebujú ho využiť čo najefektívnejšie. Pri cvičení z domu odpadá mnoho času strateného pri presune do fitka a tiež je možné zacvičiť si kedykoľvek počas dňa, ako to každému najlepšie vyhovuje. Ja odporúčam nahovoriť a hecnúť prípadne aj kamošku, partnera, mamu, dcéru, pretože „ve dvou se to táhne líp“ a všetky aktivity sú potom motivujúcejšie a zábavnejšie. Cvičenie a zdravá strava sa môžu stať skvelou témou na rozhovory a vzájomné inšpirovanie.

Všetkým účastníkom našej výzvy želám FIT JESEŇ s dobrou náladou, pevným zdravým a dosiahnutím čo najlepších výsledkov 🙂

jesenne kilobranie logo
0
    0
    Váš košík
    Váš košík je prázdny